Modifierade uppfödningsmetoder för lax följs upp genom 81 000 Pit-tagmärkta laxungar

Vattenkraftföretagen och Fiskeriverket samverkar i ett forskningsprojekt om uppfödningsmetoder av odlad lax för utsättning i reglerade vattendrag. Metoderna utvärderas genom att 81 000 laxungar som märks med s k PIT-tags, sätts ut från tre älvar under tre år och följs upp genom återfångster. Märkningen sker under våren och fisken kommer att sättas ut i Lule-, Ume- och Dalälven.

Johan Tielman, E.ON Vattenkraft, säger i en kommentar:

-          Den märkta fisken ingår i ett forskningsprojekt som vattenkraftintressenterna och Fiskeriverket finansierar. Arbetet utförs av forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) och Uppsala Universitet samt i kompensationsodlingarna Älvkarleby i Dalälven, Norrfors i Umeälven och Hedens laxodling i Luleälven. Projektet syftar till att ta fram bättre uppfödningsmetoder så att de laxungar, eller laxsmolt, som sätts ut, ska vara bättre rustade att klara sin tid i havet. Det här är en efterlängtad studie med frågeställningar som många önskar svar på.

Anders Alanärä, SLU, förklarar vidare:

-          Mer precist handlar det om att anpassa fiskens tillväxt i odling så att vi får en laxsmolt som mer liknar de vilda. Tack vare märkningen kan man följa upp överlevnaden i havet och utvärdera effekten av olika åtgärder i odlingen. Normal märkning av fisk syns på utsidan. Det nya märket är en ”PIT-tag” och sitter i fiskens bukhåla. Märket som inte är mycket större än ett riskorn innehåller en digital kod som kan avläsas när fisken fångas.

Förutsättningarna för kompensationsodling har förändrats markant under de senaste 10-15 åren. Förbättrad odlingsteknik och längre tillväxtperiod gör att den odlade fisken växer snabbare idag än tidigare. Detta ställer större krav på kompensationsodlingarna att fisken sätts ut vid en tidpunkt och en storlek när den är som bäst anpassad till ett liv i havet.

Återfångsterna från smoltutsättningarna har minskat under senare år. Det övergripande målet med projektet är att undersöka möjligheterna att, med delvis ändrade odlingsbetingelser, producera laxsmolt i kompensationsodling med hög kvalitet och ökad överlevnad i havet.

Läs mer om forskningsprojektet på www.elforsk.se/Programomraden/Vattenkraft/Odling_laxsmolt/.

Kontaktuppgifter
Projektledare: Anders Alanärä, Institutionen för vilt, fisk och miljö, SLU, 090-786 84 49
Ordförande projektets styrgrupp: Johan Tielman, E.ON Vattenkraft Sverige AB, 060-19 67 03
Projektsamordnare: Sara Sandberg, Elforsk AB, 08-677 27 28