• Energizer/

Nya Energizer EcoAdvanced™ - världens första batteri tillverkat med återvunna batterier

Report this content

Energizer lanserar nu Energizer EcoAdvanced, världens första batteri som delvis innehåller material från återvunna batterier. Därmed har Energizer lyckats med en utmaning som ingen tidigare trott var möjlig. EcoAdvanced™ är Energizers bäst presterande alkaliska batteri och ger mer kraft med mindre miljöpåverkan.

Energizers forskare har genom flera års innovation och samarbeten lyckats förädla och omvandla återvunna batterier till ett högpresenterande energigivande material.

– Det energigivande materialet, som används tillsammans med Energizers avancerade batterikonstruktion, skapar ett batteri med lång hållbarhet och mindre miljöpåverkan. Eftersom det krävs mindre gruvdrift av råmaterial i tillverkningsprocessen och genom att mängden batterier som går åt i konsumenternas apparater minskar, sparar man på miljön och skapar mindre avfall, säger Martin Burch, Senior Director International Marketing på Energizer.

Till att börja med tillverkas batteriet med fyra procent återvunnet batterimaterial.

– Vår resa har bara börjat och vi fortsätter att arbeta tillsammans med utvecklingspartners, återvinningsbranschen och detaljhandeln. Vår vision är att öka mängden återvunnet batterimaterial från 4 till 40 procent till 2025 och samtidigt förbättra batteriernas livslängd, säger Martin Burch.

Energizer EcoAdcanced är Svanen-märkt, vilket innebär att produkten uppfyller särskilda krav när det gäller prestanda, hållbarhet och påverkan på miljön.

– Genom att använda Svanenmärkta engångsbatterier minskar man mängden miljöfarligt avfall. Att kunna använda återvunnet innehåll i batterierna är en viktig del i hållbarhetsarbetet för mer miljöanpassade batterier. Vi hoppas att fler i branschen följer efter, säger Ove Jansson, miljömärkare på Svanen.

Energizer EcoAdvanced finns som AA och AAA batteri och är nu tillgängligt i handeln.

För mer information, vänligen kontakta:

Daniel Claesson, Andréasson PR, tel: 076 – 634 59 19, daniel.claesson@anpr.se

Ove Jansson, miljömärkare, Svanen, tel: 08- 55 55 24 41, ove.jansson@svanen.se

Om Energizer®
Energizer® Holdings Inc. har huvudkontor i St. Louis, USA, och är en av världens största tillverkare av främst batterier, ficklampor och lyktor. Energizer är världsledande i den dynamiska branschen att tillhandahålla kraftlösningar med en stor produktportfölj som inkluderar Energizers batterier, Energizer MAX premium alkaline, Energizer Ultimate Lithium; uppladdningsbara batterier och laddningssystem, samt ficklampor och lyktor. Läs mer på www.energizer.eu/sv

Om Svanen:
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen gör det enkelt för konsumenter att välja de bästa produkterna ur miljösynpunkt. Svanen är också ett verktyg för företag som vill visa sitt miljöarbete och samtidigt bidra till utvecklingen av en hållbar produktion. Miljömärkning Sverige ansvarar för Svanen och EU:s motsvarighet EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se

Taggar: