Anders Lundström föreslås som ny styrelseledamot i Enersize

Den 24 september 2019 hålls en extra bolagsstämma i Enersize Oyj (”Enersize” eller ”Bolaget”). Till denna extra bolagsstämma föreslås, enligt punkt 6 i kallelse publicerad den 3 september 2019, att en femte styrelseledamot nyväljs till styrelsen. Enersize meddelar idag att Anders Lundström föreslås att väljas in som ny ordinarie styrelseledamot för Bolaget.

Anders Lundström, född 1964, är utbildad civilingenjör från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Han är idag aktiv som styrelseordförande för W5 Solutions AB, ett bolag som levererar högteknologiska lösningar till bland annat försvarsindustrin. Lundströms tidigare erfarenheter inkluderar bland annat rollen som styrelseledamot och VD i Svenska Aerogel Holding AB, noterat på Nasdaq First North Growth Market. Under perioden 2005 –2010 var Anders Lundström VD på Newbeam AB. Han var 2001–2005 VD och styrelseledamot på PAf Rekrytering AB och 1998–2001 senior konsult på SEE Headhunting & Consulting. Dessförinnan innehade Anders Lundström affärsledande roller inom Poolia-koncernen samt på Rexroth Mecman.

Thomas Bengtsson, Styrelseordförande för Enersize, kommenterar

”Vi ser fram emot att få in en person med Anders Lundströms dignitet i styrelsen för Enersize. Han har en lång erfarenhet från ledande positioner på högteknologiska företag och dessutom gedigen kunskap om affärsutveckling och affärsstrategier. Vi är övertygade om att Anders kommer att utgöra ett värdefullt tillskott till Enersizes styrelse och kunna bidra till Bolagets framtida utveckling.”

Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB

E-post: ca@skmg.se

Telefon: +46 11 32 30 732

Med sina patenterade, molnbaserade och automatiserade tjänster kan Enersize åstadkomma 10-50% energibesparingar i industriella tryckluftssystem. Enersize Q+ för mätning och övervakning. Enersize Enterprise för central övervakning med Q+ över flera fabriker. Enersize LEAQS för läckagehantering. Kombinationen av företagets molntjänster sparar energi och koldioxidutsläpp och betalas tillbaka inom några månader. Företaget har mer än 4000 kunder globalt. 10% av branschens energiförbrukning går till tryckluft, vilket motsvarar cirka 2% av världens totala elförbrukning. Företaget har sitt huvudkontor i Helsingfors, har försäljningskontor i Göteborg och Shanghai och utvecklingskontor i Lund. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm First North Growth Market under ticker: ENERS. www.enersize.com