Enersize erhåller order avseende läckagesökning från Stora Enso

Enersize Oyj (”Enersize”) meddelar idag att bolaget har erhållit en order från Stora Enso Paper AB (”Stora Enso”). Ordern avser systematisk läckagesökning med mjukvarusystemet LEAQS med eventuellt påföljande reparation av tryckluftssystemet på Stora Ensos fabrik på Nymölla Bruk. Ordern har avtalats genom försäljning genomförd av Enersizes och LEAQS försäljningspartner på den svenska marknaden, Momentum Industrial AB (”Momentum”). Ordervärdet uppgår initialt till cirka 60 KSEK och kan vid behov utökas med reparation, vilket skulle innebära ett ytterligare ordervärde om cirka 80 KSEK.

Enersize förvärvade i november 2018 den svenska mjukvaran LEAQS och expanderade därmed sin verksamhet till Europa. LEAQS har gett Enersize ett stort kundunderlag att bearbeta, vilket förväntas generera nya affärer under 2019. Momentum är ett exempel på tidigare kund till LEAQS och Momentum är nu distributör av LEAQS tjänster på den svenska marknaden. Momentum har under våren 2019 har erhållit utbildning av Enersize kring försäljning av LEAQS med framgångsrikt resultat.

Stora Enso är en av kunderna i LEAQS och Enersize kan idag meddela att bolaget erhållit en order från Stora Enso avseende systematisk läckagesökning och potentiell påföljande reparation av tryckluftssystemet på Nymölla Bruk. Införsäljningen har genomförts av Momentum. Läckagesökning och reparation beräknas inledas i mitten av april 2019.

Daniel Winkler, Sälj- och marknadsansvarig Enersize, kommenterar: LEAQS är den marknadsledande mjukvaran för läckagesökning av tryckluftssystem och det är roligt att se att vårt samarbete med Momentum fortsätter att utvecklas. Aktuell order är visserligen av mindre karaktär, men visar att vår försäljningspartner nu på egen hand kan sälja in LEAQS och läckagesökning till stora företag.

Anders Sjögren, VD Enersize, kommenterar: Förvärvet av LEAQS fortsätter att skapa nya affärer för Enersize och läckagesökningsprojekt som detta genererar direkta intäkter för Enersize. Jag ser detta som ytterligare ett bevis på nystarten för Enersize och ser med tillförsikt på den fortsatta tillväxten i Europa tillsammans med LEAQS och våra försäljningspartners under 2019.

E-post: ca@sedermera.se

Denna information är sådan information som Enersize Oyj är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 mars 2019.

Med egenutvecklad patentsökt automatiserad mjukvara för datainsamling och analys kan Enersize ge 10-50% energibesparing i industriella tryckluftssystem. Genom det nyligen förvärvade LEAQS systemet för läckagekontroll har företaget tillgång till data från över 9000 läckageprojekt och tillhörande mer än 4000 kunder worldwide. Kombinationen av företagets mjukvarutjänster kan öka kundernas energibesparingar på befintliga projekt samtidigt som de generar direkta projekt-och licensintäkter. 90% av tillverkningsindustrin använder tryckluft som utgör cirka 5% av hela världens elkonsumtion. Bland Enersizes existerande kunder finns bl.a. en av världens största tillverkare av plattskärmar samt välkända biltillverkare och stålverk. Bolaget har huvudkontor i Helsingfors, säljkontor i Göteborg samt ett utvecklingskontor i Lund. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm First North under ticker: ENERS.  www.enersize.com