Enersize erhåller projektfinansiering från Loudspring

Enersize Oyj (”Enersize”) har erhållit projektfinansiering om EUR 250 000 från huvudägaren Loudspring Oyj (”Loudspring”), som en del i deras tillväxtfinansieringsprogram från NEFCO (Nordic Environmental Finance Corporation). Projektfinansieringen är avsedd att ge utrymme för fortsatt utveckling av Enersizes kinesiska projekt i förbindelse med den större satsning på Europamarknaden som Enersize påbörjade i samband med förvärvet av LEAQS under Q4 2018.

Lånet utges i två ej överlappande lika stora trancher om EUR 250 000. Utbetalning av den första tranchen kommer att ske omgående och denna skall återbetalas senast den 31 augusti 2019. Den andra tranchen har en löptid till och med 31 december 2019, när lånet skall vara återbetalt. Efter förfallodagen utgår 14% årlig ränta.

Loudspring erhåller i samband med utställandet av projektfinansieringen rätt till vinstdelning baserat på avkastningen från Enersize kinesiska projekt utgörande 20% av nettovinsten upp till ett utbetalningstak om maximalt 100% av lånebeloppet (EUR 250 000). Utdelning av vinstdelning är även begränsad till maximalt 5 år. Återbetalning av tidigare projektlån har prioritet före utbetalning av vinstdelning.

Anders Sjögren, VD Enersize, kommenterar:

”Med detta projektlån har vi möjlighet att på ett bra sätt fortsätta driva de kinesiska projekten mot avkastning samtidigt som vi kan satsa fullt på Europamarknaden, där vi ser ett stort uppdämt behov och möjlighet till snabbt ökande försäljning och kassaflöde tack vare de kundkontakter och den försäljningshistorik vi har fått genom förvärvet av LEAQS. LEAQS har utvecklats helt enligt förväntningarna och tillsammans med den två och ett halvt-åriga tillväxtfinansieringen från Formue Nord har vi nu en klar och tydlig och långsiktig finansieringsplan för bolaget avseende expansion i Europa och Kina, samtidigt som vi kan driva vidare pågående projekt i Kina.”

Lassi Noponen, VD Loudspring, kommenterar:

”Enersize nya ledning och Enersize nya VD och ledningsgrupp har imponerat oss med den snabba uppbyggnaden av europiska aktiviteter och utökningen av affärsmodellen genom förvärvet av LEAQS. Vi ser en värdepotential att bolaget har resurser att driva både europeisk nyförsäljning och samtidigt skapa avkastning från de tidigare igångsatta kinesiska projekten vilket ligger till grund att vi beviljat denna projektfinansiering.”

E-post: ca@sedermera.se

Denna information är sådan information som Enersize Oyj är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 februari 2019.

Med egenutvecklad patentsökt automatiserad mjukvara för datainsamling och analys kan Enersize ge 10-50% energibesparing i industriella tryckluftssystem. Genom det nyligen förvärvade LEAQS systemet för läckagekontroll har företaget tillgång till data från över 9000 läckageprojekt och tillhörande mer än 4000 kunder worldwide. Kombinationen av företagets mjukvarutjänster kan öka kundernas energibesparingar på befintliga projekt samtidigt som de generar direkta projekt-och licensintäkter. 90% av tillverkningsindustrin använder tryckluft som utgör cirka 5% av hela världens elkonsumtion. Bland Enersizes existerande kunder finns bl.a. en av världens största tillverkare av plattskärmar samt välkända biltillverkare och stålverk. Bolaget har huvudkontor i Helsingfors, säljkontor i Göteborg samt ett utvecklingskontor i Lund. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm First North under ticker: ENERS.  www.enersize.com