• Enersize/

Enersize har påkallat och erhållit utbetalning av en andra tranch inom ramen för finansieringsavtalet med Formue Nord Fokus A/S

Styrelsen i Enersize Oyj (”Enersize”) meddelar idag att bolaget har påkallat och erhållit utbetalning av en andra tranch om totalt 2,5 MSEK inom ramen för det finansieringsavtal som har ingåtts med Formue Nord Fokus A/S (”Formue Nord”).

Styrelsen har, med stöd av bemyndigande från extra bolagsstämma den 28 november 2018, påkallat en andra finansieringstranch om totalt 2 500 000 SEK från Formue Nord genom utställande av 250 konvertibla skuldebrev envar med ett nominellt värde om 10 000 SEK. Formue Nord äger rätt att konvertera de konvertibla skuldebrev till nya aktier i bolaget från och med dagen för teckning till och med den dag som infaller tjugofyra (24) månader senare. De konvertibla skuldebreven ska automatiskt konverteras till aktier vid tidpunkten som infaller tjugofyra (24) månader senare efter ovan nämnd teckningsdag. Konverteringskursen skall motsvara ett belopp uppgående till nittiotvå (92) procent av den lägsta dagliga volymvägda genomsnittskursen för Enersizes aktie under de femton på varandra omedelbart följande handelsdagarna från det att meddelande om konvertering har överlämnats.

Med denna andra tranch uppgår utbetald finansiering från Formue Nord nu till totalt 12 500 000 SEK. Enersize kan inom ramen för finansieringsavtalet påkalla lånefinansiering om totalt 30 000 000 SEK.

För ytterligare information om finansieringsavtalet med Formue Nord hänvisas till pressmeddelande publicerat den 6 november 2018.

”Vi kör nu efter en strategisk plan som fungerar och vi ser att den ändrade strategin ger en kraftigt ökande kundtillströmning. Samtidigt har vi nu fått väldigt bra kontroll på kostnaderna i bolaget och tillsammans med finansieringen från Formue Nord har vi skapat en hållbar grund att fortsätta skala upp vår försäljning på.”, kommenterar Anders Sjögren, VD på Enersize.

E-post: ca@sedermera.se

Denna information är sådan information som Enersize Oyj är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 maj 2019.

Med egenutvecklad patentsökt automatiserad mjukvara för datainsamling och analys kan Enersize ge 10-50% energibesparing i industriella tryckluftssystem. Genom det nyligen förvärvade LEAQS systemet för läckagekontroll har företaget tillgång till data från över 9000 läckageprojekt och tillhörande mer än 4000 kunder worldwide. Kombinationen av företagets mjukvarutjänster kan öka kundernas energibesparingar på befintliga projekt samtidigt som de generar direkta projekt-och licensintäkter. 90% av tillverkningsindustrin använder tryckluft som utgör cirka 5% av hela världens elkonsumtion. Bland Enersizes existerande kunder finns bl.a. en av världens största tillverkare av plattskärmar samt välkända biltillverkare och stålverk. Bolaget har huvudkontor i Helsingfors, säljkontor i Göteborg samt ett utvecklingskontor i Lund. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm First North under ticker: ENERS.  www.enersize.com