Enersize Oyj ingår projektavtal med SKF

Enersize Oyj (”Enersize”) meddelar härmed att bolaget har ingått ett avtal med Aktiebolaget SKF (”SKF”) avseende ett licensavtal gällande mjukvaran Enersize Q+ Advanced. Licensavtalet sträcker sig över 36 månader och ordervärdet under avtalstiden uppgår till cirka 100 KSEK. Avtalet är det första i sitt slag och bygger på Enersizes nya affärsmodell och produktportfölj.

Enersize Q+ Advanced är en proprietär och patentansökt IoT-mjukvara som finns tillgänglig som en SaaS (Software as a Service). Mjukvaran används för datainsamling och analys av centralstyrda tryckluftssystem. Vidare används systemet för identifikation av potentiella energibesparingar och uppföljning av läckagereparationer. Genom Enersize Q+ Advanced kan användaren av mjukvaran skapa energieffektiviseringar om cirka 10–50 % i industriella tryckluftssystem.

Enersize och SKF har nu ingått ett licensavtal gällande Enersize Q+ Advanced. Avtalet har ingåtts genom utnyttjande av de kundkontakter som bolaget förvärvat genom LEAQS. SKF kommer att använda Enersize Q+ Advanced för datainsamling och analys i syfte att mer effektivt kunna undersöka och förbättra tryckluftssystemets prestanda på fabriken i Göteborg. SKF har uttryckt intresse att använda sig av de avancerade och patentsökta simuleringsfunktioner som finns inbyggda i Q+ för att studera och jämföra olika kombinationer av kompressorer för att optimera energikonsumtionen. Avtalet sträcker sig över 36 månader och installation av systemet kommer att ske så snart som möjligt. Efter avslutat avtal kommer Enersize och SKF att föra diskussioner om vidare samarbete.

SKF är en svensk industrikoncern med global tillverkning och försäljning av lager, tätningar, rörelsetekniker och smörjsystem. SKF har 104 fabriker i 24 länder varav cirka 10 fabriker finns i Sverige.

”Denna order är speciell eftersom affären kommer genom en långsiktig kundrelation till teamet bakom LEAQS som vi förvärvade i höstas, men avtalet är ett rent licensavtal för Q+ som utvecklats av Enersize. Det känns mycket spännande att teckna avtal med ytterligare ett framgångsrikt svenskt industriföretag och speciellt roligt att det är med SKF som själva är duktiga på mät- och övervakningsteknik. En framgångsrikt genomförd installation kommer uppvisa fördelarna med vårt system och vi hoppas att det i förlängningen kan komma leda till installationer i ytterligare fabriker. Det går naturligtvis inte att utlova något men det passar väldigt väl in i vår produktportfölj som ger möjlighet att centralt övervaka och följa upp tryckluftssystemen även i fabriker som är geografiskt åtskilda, något som är unikt för Enersize Q+ system. ”, kommenterar Anders Sjögren, VD på Enersize.

Denna information är sådan information som Enersize Oyj är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 april 2019.