Enersize senarelägger publicering av bokslutskommuniké

Enersize Oyj (”Enersize”) meddelar idag att bolaget senarelägger datum för offentliggörande av bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2018. Tidigare meddelat datum var den 26 mars 2019. Nytt datum för offentliggörande är den 29 mars 2019.

Orsaken till senareläggningen är plötslig uppkommen sjukdom hos bokföringsansvarig vilket gjort att av styrelsen beslutade bokföringsmässiga åtgärder inte kunnat genomföras som planerat. Då styrelsen eftersträvar att bokslutskommunikén i största möjliga mån ska överensstämma med kommande årsbokslut har styrelsen beslutat att skjuta upp offentliggörandet så att dessa åtgärder kan genomföras innan publicering.

E-post: ca@sedermera.se

Telefon: +46(0)730-763 530

Med egenutvecklad patentsökt automatiserad mjukvara Enersize Q+ för datainsamling och analys kan Enersize ge 10-50 % energibesparing i industriella tryckluftssystem. Med Enersize Master får kunderna möjlighet att mäta och monitorera flera fabriker centralt. Genom det nyligen förvärvade Enersize LEAQS för läckagekontroll har företaget tillgång till data från över 9 000 läckageprojekt och tillhörande mer än 4000 kunder globalt. Kombinationen av företagets mjukvarutjänster kan öka kundernas energibesparingar på befintliga projekt samtidigt som de genererar direkta projekt-och licensintäkter. 90 % av tillverkningsindustrin använder tryckluft som utgör cirka 5 % av hela världens elkonsumtion. Bland Enersizes existerande kunder finns bl.a. en av världens största tillverkare av plattskärmar samt välkända biltillverkare och stålverk. Bolaget har huvudkontor i Helsingfors, säljkontor i Göteborg samt ett utvecklingskontor i Lund. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm First North under ticker: ENERS. www.enersize.com