Mikko Valorinta ny vd för Enfo

Report this content

Styrelsen för Enfo har utnämnt Mikko Valorinta till ny verkställande direktör för bolaget.

Valorinta börjar som vd för Enfo i början av mars 2021. Han kommer närmast från konsultbolaget Capgemini, där han varit vd för Capgemini Finland Oy sedan år 2013. Tidigare var han enhetschef och konsult vid Capgemini från år 2002. Valorinta är till sin utbildning civilingenjör (produktionsekonomi) och teknologie doktor.

”Jag ser verkligen fram emot att börja i min nya roll som vd för Enfo. Bolaget har en kundorienterad kultur, nöjda kunder och stark nordisk expertis kring att utveckla och driva affärskritiska IT-tjänster. Enfo har fokuserat på datadriven transformation och molnmiljöer och det här skapar en bra grund för affärstillväxt,” säger Valorinta.

”Enfo har under de senaste åren utvecklat sin affärsverksamhet och stärkt den gemensamma företagskulturen. Idag är Enfo en stark nordisk aktör då det gäller att hantera data och applikationer i en hybrid miljö och stötta lösningar för en modern arbetsplats. Enfo har en klar riktning – vi fortsätter med den valda strategin och finslipar de strategiska dragen. Mikko Valorinta är en erfaren ledare, som har ett brett branschkunnande. Han är duktig med människor och en team player. Mikko har alltså utmärkta förutsättningar att lotsa Enfo framöver,” säger styrelsens ordförande Kaisa Olkkonen.

Mikko Valorinta tar över som Enfos vd 1/3 2021. Enfo kommunicerade i november att bolagets nuvarande vd Seppo Kuula har beslutat att anta nya utmaningar utanför bolaget. Kuula kommer ändå att fortsätta i en ny roll hos Enfos huvudägare KPY, då KPY kallat Kuula till senior adviser för KPY:s styrelse.

Mer information:
Mikko Valorinta, ny vd för Enfo från och med mars 2021

Kaisa Olkkonen, styrelseordförande

Pelagia Wolff, SVP Marketing & Communications

Enfo
Datadriven transformation

Enfo är ett nordiskt IT-tjänstebolag som möjliggör datadriven transformation för sina kunder. Vi stödjer våra kunder med olika plattformar, informationshantering och affärslösningar för att skapa intelligentare affärsverksamhet. Vi både utvecklar och driver digitala lösningar, och stödjer våra kunder i att lyckas med komplexitet. Vi är 900 nischade experter som jobbar för en intelligentare värld där teknologi stärker individer, affärer och samhällen.
enfo.se