Var fjärde svensk gillar sex i köket

Report this content

Ett bra kök främjar förhållandet! Var fjärde svenskar tycker att ett bra kök bidrar positivt till sexlivet. Så många som drygt 70 % tycker dessutom att köket är centralt för ett harmoniskt familjeliv. Vi tillbringar också 20 % mer tid i köket än invånarna i våra grannländer, enligt en färsk undersökning gjord för vitvarutillverkaren Bora, som har en unik teknologi för spisens ånga.

Den 1 september 2015:

Av undersökningen, där man kan jämföra svar från Danmark, Norge och Sverige, framgår att det är mindre hett i danska kök – endast var tionde dansk anser att köket spelar en roll i relationen till kärlekslivet, och sju procent att det bidrar positivt till sexlivet. Var tredje norrman menar att köket bidrar positivt. Svenskarna tillbringar också avsevärt mer tid i köket än invånarna i våra grannländer. 20 procent av svenskarna svarar att de tillbringar mest tid här, dubbelt så många som i de två andra skandinaviska länderna.

– Köket spelar en viktig roll i människors vardag. Det är därför inte förvånande att det även har betydelse för relationen. Om du inte har ett fullt fungerande kök kan det ha en negativ effekt. Ett bra kök är inte bara viktigt för god mat, utan också för att ge förhållandet näring och värme, säger Eva Hannisdahl, general manager på Morten Engebretsen AS som har agenturen för Bora i Skandinavien.

Köket är fortfarande kvinnornas domän

Trots att svenskarna anser att ett bra kök bidrar till ett mer harmoniskt familjeliv är arbetskraften i köket ojämnt fördelad. Endast 16 procent av de tillfrågade säger att uppgifterna i köket fördelas lika mellan könen, något som både män och kvinnor är överens om.

– När vi ser hur viktigt det som händer i köket är i ett förhållande, kan man fråga sig om inte nyckeln till en bättre relation finns här, säger Hannisdahl.

Inte nöjd med köket

”Visa mig ditt kök och jag ska tala om vem du är!” Köksrenoveringarna har duggat tätt det senaste årtiondet och i Boras undersökning tycker fyra av tio svenskar att köket berättar något om deras identitet. Var tredje anger att de tycker om att visa upp köket för sina vänner. Ändå säger drygt 50 procent att de inte är nöjda med sina kök. Ett av de områden som har negativ effekt på upplevelsen i köket är matos, som ger dåligt inneklimat. Det tycker hälften av de tillfrågade och i Skandinavien svarar hela sju av tio detta. Enligt Bora beror det på att många kök är utrustade med fläktar som inte ger tillräckligt utsug. Bora har en unik teknologi och lösningar inbyggda i spisen som gör, att man slipper för generande fläktar i huvudhöjd och inte minst för matos.

Undersökningen omfattar Sverige, Norge och Danmark. Den är gjord med ett representativt urval (N1000) på respektive marknad under vecka 32, 2015. I Sverige har undersökningen genomförts i Stockholm, Norra mellersta Sverige, Norra Sverige, Södra mellersta Sverige samt Skåne, Halland och Blekinge.

Om Bora fläktventilation

Bora bänkventilation har en ventilationsteknik som drar ångan direkt från hällen. Bora är mer effektiv än konventionella kökskåpor eftersom den använder en enkel grundläggande fysikalisk princip; ånga stiger uppåt med en hastighet av en meter per sekund, medan Boras hällventilation drar ångan i en nedåtgående riktning med en hastighet av fyra meter per sekund.

Mer information om Bora finns att läsa här: http://www.engebretsen.no/bora-benkventilator-og-kokesystemer.html

För mer information eller för att ta del av hela undersökningen vänligen kontakta:

Eva Hannisdahl, VD, Morten Engebretsen AS
Telefon: +47 93 08 41 01 eller e-post: eva@engebretsen.no