Unik elkonverterad Leyland Mini visas på eCarExpo i Göteborg

Report this content

När elbilsmässan eCarExpo slår upp portarna på Eriksbergshallen i Göteborg på fredag 11 november finns ett unikt bilbygge på plats bland alla nyutvecklade elbilar och laddlösningar som trängs på mässan. Det är Patrik Svedbergs elkonverterade Leyland Mini 1000 från -77 som fått en helt ny elektrisk drivlina. Patrik har jobbat med batteriteknik och utveckling av elfordon sedan 2007 och han fastnade tidigt för tekniken och bestämde sig för att bygga sin egen elbil – en ElKoja!

Elkojan är registrerad som amatörbyggt fordon och används av Patrik för arbetspendling mellan hemmet i Lindome och uppdraget som projektledare på Volvo Cars i Torslanda – en sträcka på 27 km enkel väg. Energilagret på totalt 20 kWh har ökat bilens vikt med 190 kg och är uppdelat i två batteripack som är placerade ovanpå elmotorn och i bagageutrymmet. Tack vare det förhållandevis stora batteriet och bilens låga vikt är räckvidden fullt tillräcklig för flera turer till och från uppdraget innan bilen behöver laddas igen. Elkojan är utrustad med ett Typ2-laddintag och är alltså kompatibel med alla offentliga laddplatser som följer EU-standard.

- När jag började fundera på konverteringen 2009 så fanns bara den Norska elbilen TH!NK på marknaden – en bil med väldigt högt pris i förhållande till prestanda och komfort. Jag hade bra koll på batteriteknik och elektriska drivsystem som kombinerat med min erfarenhet av tidigare bilbyggen gjorde att jag inte tvekade att starta detta projekt, säger Patrik Svedberg, Innovationschef på Engineering Force Sweden AB.

Största svårigheten med projektet visade sig inte vara själva konverteringen till eldrift – det var istället det krångliga regelverket kring godkännande och besiktning för att få bilen registrerad och godkänd för att köras på allmän väg som blev den stora utmaningen. Omställningen till fossilfria transporter går alldeles för långsamt och det är inte alla som har råd att köpa en ny elbil. Det finns många med teknikintresse och kunskap för att konvertera äldre entusiastbilar till eldrift men då krävs att regelverket blir tydligt och enkelt att förstå för att underlätta så fler bilar kan elkonverteras och köras på allmän väg.

Mer information om ElKojan och projektet finns på Patriks blogg: elkoja.blogspot.com

Patrik Svedberg
Teknik & Innovationschef