WeRide ansluter till Nollzon och ökar antalet utsläppsfria taxibilar vid Stockholms Centralstation

Report this content

Över 81 miljoner passagerare reser via Stockholms Centralstation årligen, antalet ökar stadigt och år 2030 beräknas antalet resenärer vara drygt 200 miljoner.

För att minska avgasutsläppen i centrum börjar nu eltaxileverantören WeRide trafikera Centralstationen vilket ökar tillgången på fossilfria taxiresor för det växande antalet tågresenärer.

Den snabba tillväxten ökar behovet av utsläppsfria taxibilar, detta för att förbättra luftkvalitéen vid Stockholm Central. Därför har Jernhusen som äger och förvaltar Stockholms Centralstation ingått ett samarbete med elbilstaxibolaget WeRide.

Samarbetet innebär att taxistationen vid Centralplan nu också kommer erbjuda resenärer att välja WeRides fossilfria elbilar. Detta ökar tillgängligheten av fossilfria taxiresor för de som behöver åka taxi lokalt till och från Stockholms Centralstation.

Göran Bertman som är produktansvarig på Jernhusen förklarar att Jernhusens taxiangöringskoncept bygger på att ge kunderna möjlighet att fritt välja taxi utifrån deras egna preferenser. Jernhusen ställer därtill kvalitetskrav på trafikerande taxibolag. I takt med att allt fler resenärer väljer att åka tåg istället för flyg så är det viktigt att taxiangöringen som finns på centralstationen längs med Vasagatan hänger med i utvecklingen och även tillgängliggör fossilfria alternativ då detta blir mer efterfrågat av resenärerna.

WeRide är också nyetablerad taxileverantör till det ideella initiativet Nollzon som arbetar aktivt för att främja rena och tysta taxiresor i flera städer runtom i landet. Genom WeRide får nu Nollzonsanslutna företag, hotell, restauranger och turistattraktioner samt bostadrättsföreningar tillgång till ytterligare 20 eltaxibilar i Stockholmsområdet.

- Det allt större antalet miljömedvetna resenärer som aktivt väljer en klimatsmartare resa, med tåg istället för flyg, ges nu större möjlighet att fortsätta sin fossilfria resa med eltaxi, säger Gordon Strömfelt, projektledare för Nollzon.

- Jätteroligt att miljöfrågor tas på större allvar och att fossilfria tjänster blir mer lättillgängliga för resenärer som vill åka miljövänligt. Antalet elbilar är ju fortfarande relativt få, men vi räknar med ett rejält uppsving under 2020 och hoppas kunna erbjuda fossilfri transport till betydligt fler resenärer än det är möjligt idag, säger Mehdi Nodehi, VD och medgrundare i WeRide.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

OM:
Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar ett av Sveriges mest spännande fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och kombiterminaler längs det svenska järnvägsnätet. Läs mer på www.jernhusen.se

WeRide är Sveriges första taxibilstjänst som drivs av 100% el! Ett ungt, innovativt och miljömedvetet företag, med missionen att bli Sveriges största taxileverantör för företag. Läs mer på www.weride.nu

Nollzon är en ideell förening som grundats som ett samarbete mellan Vattenfall, IBM, ABB, Gröna Bilister och Sustainable Innovation för att ge företag, besöksnäringar och bostadsrättsföreningar hållbara transportalternativ som innebär minskade utsläpp och mindre buller i städerna. Läs mer på www.nollzon.se

Engineering Force Sweden AB är ett ungt teknikkonsultbolag med engagerade ingenjörer med lång erfarenhet av fordonsutveckling. Vi är experter inom systemering och optimering av alternativa drivsystem samt energilager i fordon så väl som stationära applikationer. Våra främsta kunder är fordonsutvecklare i Göteborg och Trollhättan. Vi utför även strategiska studier och utvecklar affärsmodeller för kommuner och organisationer vid etablering och drift av såväl snabbladdning som destinationsladdning för elfordon. Läs mer på www.e4s.se

Taggar: