EnginZyme och Tetra Pak går samman för att främja hållbar mat- och dryckesproduktion

Report this content

Stockholm, Sverige, 2 juni 2022 – EnginZyme, en ledande utvecklare av cellfria biotillverkningsprocesser, har gått samman med det globala process- och förpackningsföretaget Tetra Pak för att ta fram hållbara och affärsmässiga lösningar till livsmedels- och dryckesindustrin. Detta nära och långsiktiga samarbete syftar till att identifiera nya sätt att förbättra mat- och dryckesproduktion genom att till exempel förvandla matavfall till värdefulla ingredienser.

Med hjälp av enzymer utvecklar EnginZyme och Tetra Pak tillsammans banbrytande processer. Enzymer är naturliga, giftfria biologiska molekyler som har potential att ersätta eller förbättra energiintensiva kemiska katalysatorer i livsmedelsproduktion. De är naturligt instabila och oförutsägbara och därmed svåra att kontrollera. Men genom EnginZymes patenterade biotillverkningslösning kan enzymer omvandlas till ett fast heterogent material, vilket gör dem lättare att hantera.

I sitt första projekt undersöker Tetra Pak och EnginZyme möjligheten att omvandla sur vassle, en biprodukt från tillverkning av mejeriprodukter som grekisk yoghurt eller färskost, till värdeskapande ingredienser som kan användas i hälsosamma livsmedelsprodukter. Idag kasseras sur vassle, en process som kräver stor försiktighet då ekosystem kan skadas om för mycket sur vassle släpps ut i vattendrag. Tetra Pak och EnginZyme har som mål att med sur vassle demonstrera potentialen hos enzymteknologi för att minska avfallsströmmar och generera intäkter från biprodukter.

"Detta samarbete utnyttjar verkligen våra två företags respektive styrkor", säger Karim Engelmark Cassimjee, VD och medgrundare av EnginZyme. ”Genom att kombinera Tetra Paks breda expertis inom livsmedelsförädling och djupa marknadskunskap, med EnginZymes innovation inom biotillverkning arbetar vi för att lösa enorma utmaningar samtidigt som vi skapar framtidens livsmedelsprodukter. Vi skapar en modern processmiljö som kräver låg energi, har begränsat med avfall och är genuint hållbar."

Tetra Pak arbetar med att integrera EnginZymes bioteknik direkt i produkt- eller avfallsflödeslinjer, vilket innebär att lösningen lätt kan skalas upp.

"EnginZymes förmåga att kontrollera och anpassa enzymer för att passa tillverkningsprocesser har stor potential för många av våra livsmedelstillämpningar", säger Lidia Garcia Pou, chef för projektledning och extern innovation på Tetra Pak. "Tillsammans kan vi knäcka koden för att maximera vår användning av råvaror, minska industriellt avfall och förbättra effektiviteten, vilket vi tror kommer att vara revolutionerande för livsmedelsindustrin."

Istället för att tillsätta enzymer direkt till maten, vilket är dyrt och leder till förlust av kontroll, fixerar EnginZymes teknologi enzymer inuti en reaktors fasta stödmaterial. Maten passerar genom reaktorn, så att precis tillräckligt med enzymatiska reaktioner kan äga rum. Eftersom enzymerna fixeras och maten går in och ut ur reaktorn kan enzymerna återanvändas – och hamnar inte i den färdiga produkten. Detta ger tillverkarna bättre kontroll över produktionsprocessen. Dessutom kan tekniken användas med många enzymtyper, vilket gör den till en mångsidig, överförbar lösning för livsmedelsindustrin.

"I framtiden ser vi att EnginZyme - Tetra Pak-partnerskapet är synonymt med nya högteknologiska livsmedelslösningar som löser viktiga utmaningar inom livsmedelsindustrin, som att förbättra hälsan och minska avfallet," säger Karim Engelmark Cassimjee. "Detta nära samarbete har visat att effektiv användning av enzymer öppnar tidigare omöjliga vägar för produktion av framtidens livsmedel och drycker."

Om EnginZyme

EnginZymes vision är att spela en nyckelroll i att lösa en av vår tids grundläggande utmaningar: hur man producerar bättre, grönare och affärsmässiga produkter för alla. Företaget, som grundades 2014, har skapat en patenterad, cellfri biotillverkningsplattform som kombinerar biologins bredd och kraft med den kemiska industrins effektivitet. EnginZyme är erkänd som en teknologipionjär av World Economic Forum och stöds av Sofinnova Partners, Industrifonden och SEB Greentech VC. För mer information, gå till www.enginzyme.com .

Om Tetra Pak

Tetra Pak är ett världsledande företag inom livsmedelsbearbetning och förpackningslösningar. I nära samarbete med våra kunder och leverantörer tillhandahåller vi säkra, innovativa och miljövänliga produkter som varje dag möter behoven hos hundratals miljoner människor i mer än 160 länder. Med mer än 25 000 anställda runt om i världen tror vi på ansvarsfullt branschledarskap och ett hållbart förhållningssätt till affärer. Vårt löfte, "Skyddar det som är bra™", speglar vår vision att åta sig att göra mat säker och tillgänglig, överallt. Mer information om Tetra Pak finns på www.tetrapak.com

För mer information, vänligen kontakta:
Hanna Laurentz, kommunikationschef: hanna@enginzyme.com ; T: +46 728 902657