Appar mot julstress – Eniro I Stan och Eniro På Väg

Nu lanseras två kostnadsfria appar som underlättar julklappshopping och julresa, Eniro I Stan och Eniro På väg för iPhone. Apparna utgår från var man befinner sig och hjälper till att hitta närmaste shoppingcentrum, café eller bensinstation beroende på vad man behöver just då.

Apparna har snabbval för ett antal sökningar som man ofta behöver när man är i stan eller på väg, dessutom finns möjligheten att söka fritt efter vad man vill. I Stan och På Väg lanseras tillsammans med appen Akut som samlar information om närmaste akutsjukhus, vårdcentral, jourtandläkare, spärra kort etc.

– Sökningarna flyttar in i mobilen. Vi möter behovet av att göra det ännu enklare och snabbare att hitta det man söker i närheten av där man är, oavsett om man är i stan och shoppar och vill hitta ett fik för att vila benen eller om man är på väg någonstans och behöver tanka bilen. Apparna utgår från kartorna för att det ska bli ännu enklare att hitta rätt, säger Mattias Wedar, VD Eniro Sverige.

Eniro I Stan är utvecklad för att göra det så lätt som möjligt att hitta till exempel butiker, restauranger, apotek, bankomater och hotell i närheten av där man befinner sig. Det går även att söka efter specifika typer av butiker, varumärken, produkter eller tjänster. Resultaten kan visas antingen som en lista eller som kartbild att navigera sig med. Om man håller telefonen lodrätt visas sökresultaten direkt i kameravyn och anger även avståndet till det man söker efter. Eniro På Väg har liknande funktioner, men anpassade för den som är ute på vägarna.

De nya apparna bygger på samma teknik som Eniro På sjön, den populära appen för sjökort. Kartorna i apparna roterar i användarens riktning och följer med när man rör sig framåt.

Eniro Akut är appen som förhoppningsvis ingen ska behöva använda, men som kan vara till hjälp om olyckan är framme. Den visar bland annat var närmaste akutsjukhus, vårdcentral och jourtandläkare finns.

Eniros nya appar är gratis och finns tillgängliga för iPhone i Apples Appstore från och med idag. Apparna fungerar med iOS version 4.3 och senare.

Mer information

Eniro Akut hjälper dig om olyckan är framme. Appen visar var närmsta akutsjukhus, vårdcentral eller jourtandläkare finns. Den ger telefonnummer för att spärra kontokort om du blivit av med din plånbok och information var närmsta polisstation ligger om du behöver göra en polisanmälan. Du kan även snabbt och enkelt hitta ett telefonnummer till taxi. I appen finns snabbuppringning till Giftinformationscentralen och SOS 112 för allvarliga nödsituationer, samt direktuppringning till 118 118 om du behöver svar på andra frågor.

Se film om appen: http://eniroplay.se/vertikala/akut/

Ladda ner appen: http://itunes.apple.com/se/app/id484930287?mt=8

Eniro I Stan hjälper dig att snabbt och enkelt hitta shopping, restauranger, caféer, apotek, bankomater och hotell i närheten av dig. Med Frisök kan du se vilka företag som säljer ett visst varumärke eller en speciell produkt/tjänst i din närhet. I appen finns telefonnummer till taxi samt snabbuppringning till 118 118 om du behöver hjälp med andra frågor.

Kartorna roterar i din riktning och följer dig när du rör dig framåt. Genom att hålla upp telefonen kan du se sökresultaten direkt i kameravyn. Du kan även låsa kartan i nordläge. Lägg ner telefonen så expanderar kartan och du kan zooma in och ut samt panorera för att ladda nya sökträffar.

Se film om appen: http://eniroplay.se/vertikala/istan/

Ladda ner appen: http://itunes.apple.com/se/app/id484934754?mt=8

Eniro På Väg hjälper dig att snabbt hitta restauranger, gatukök, bensinstationer, köpcentrum, hotell, bankomater och bilverkstäder i din närhet. I appen finns snabbuppringning till SOS 112 för allvarliga nödsituationer samt 118 118 om du behöver svar på andra frågor.

Kartorna roterar i din riktning och följer dig när du kör. Har du telefonen i en hållare på instrumentbrädan ser du sökresultaten i kameravyn. Du kan även låsa kartan i nordläge. Lägg ner telefonen så expanderar kartan och du kan zooma in och ut samt panorera för att ladda nya sökträffar.

Se film om appen: http://eniroplay.se/vertikala/pavag/

Ladda ner appen: http://itunes.apple.com/se/app/id484937170?mt=8

För mer information kontakta:

Eva Ernfors, Manager Corporate Press & PR: 072-728 73 23

Eniro är Nordens största sökföretag. Genom att använda Eniros tjänster kan både företag och konsumenter på ett enkelt sätt hitta de försäljningsställen som har de produkter och tjänster man är intresserad av. Oavsett om kanalen är internet, katalog eller mobil. Annonsörer kan aktivt marknadsföra sig till köpbenägna konsumenter och företag och därmed få nya kunder och ökad försäljning. Bättre sökbarhet leder till bättre affärer.

Eniro har 3 700 anställda i Norden och Polen samt är noterat på Nasdaq OMX Stockholm sedan år 2000. Under 2010 uppgick intäkterna till 5 326 MSEK, med ett resultat före avskrivningar (EBITDA) på 605 MSEK. Huvudkontoret finns i Stockholm. Mer om Eniro på www.eniro.com

Taggar: