Delårsrapport januari-juni 2011

Andra kvartalet: april – juni 2011

• Rörelseintäkterna uppgick till 1 151 MSEK (1 442), en organisk minskning med 8 procent
  • Onlineintäkterna ökade för första gången sedan 2009
  • EBITDA uppgick till 285 MSEK (397), negativt påverkat av en engångskostnad för pensionspremier om 36 MSEK
  • Periodens resultat uppgick till 55 MSEK (-108)
  • Periodens resultat per aktie uppgick till 0,55 SEK (-6,60)
  • Operativt kassaflöde uppgick till 54 MSEK (115), negativt påverkat av en engångsbetalning av pensionspremier om 70 MSEK
  • Extra- och planerad amortering om totalt 209 MSEK
  • Kostnadsbesparingsmål för 2011 höjt med 50 MSEK till 250 MSEK

Första halvåret: januari – juni 2011

• Rörelseintäkterna uppgick till 2 117 MSEK (2 709), en organisk minskning med 10 procent
  • EBITDA uppgick till 405 MSEK (567)
  • Periodens resultat uppgick till 2 MSEK (-102)
  • Periodens resultat per aktie uppgick till 0,02 SEK (-6,23)
  • Operativt kassaflöde uppgick till -24 MSEK (54), negativt påverkat av betalning av pensionspremier om 70 MSEK samt extra skatt om 101 MSEK

Tabell återfinns i bifogad pdf

Kommentar från Johan Lindgren, Eniros koncernchef och vd:

Eniro har nu kommit halvvägs i den plan för att vända utvecklingen som togs fram hösten 2010. Eniro befinner sig liksom andra mediebolag i en förändringsprocess till följd av övergången från tryckt till digital media, men jämfört med liknade företag har vi kommit långt i den meningen att en låg andel av våra intäkter idag kommer från tryckt media.

Det övergripande målet är alltjämt att vända den negativa intäktsutvecklingen genom att öka attraktiviteten i våra kärntjänster, bredda erbjudandet och höja säljeffektiviteten, samtidigt som vi genomför kostnadsanpassningar. Under andra kvartalet fortsatte vi att arbeta enligt denna plan. Den organiska intäktsnedgången för andra kvartalet uppgick till 8 procent, vilket är en förbättring jämfört med första kvartalet. Även lönsamheten förbättrades och i Voice ökade rörelsemarginalen till 36 procent efter en prishöjning i den svenska verksamheten.

Onlineintäkterna visar tillväxt för första gången sedan 2009; organiskt växer online med 10 procent. Även orderingången för onlinetjänsterna växer. Mobiltjänsterna är fortsatt den produkt som ökar mest, såväl i försäljning som användning, och vi har starka positioner på de växande skandinaviska marknaderna för mobilannonsering.

Under andra kvartalet genomfördes en rad förbättringar av våra kärntjänster som har lett till ökad användarvänlighet och högre kvalitet i träffarna. Vi har också lanserat Proff i hela Skandinavien, differentierat mobilerbjudandet och förbättrat onlinetjänsten i Polen. I maj togs ett viktigt strategiskt steg med lanseringen av Deals, då Eniro för första gången tog del i transaktionen mellan köpare och säljare. Med vår stora och diversifierade kundbas, höga användning, starka varumärken och stora säljkår har vi en utmärkt startposition på den växande kupongmarknaden och så här långt känner vi oss väldigt nöjda med satsningen på Deals.

En utmaning vi arbetar med är att förbättra säljeffektiviteten samtidigt som komplexiteten av vårt produktutbud ökar. Flera effektivitetshöjande åtgärder har vidtagits, bland annat har vår svenska kundtjänst med över tusen samtal per dag börjat bedriva försäljning, och mot vissa kundsegment har försäljningsprocessen till viss del automatiserats.

Besparingstakten har varit högre än planerat och vi höjer målet för årets kostnadsbesparingar med 50 MSEK. Mot bakgrund av att vi har en attraktiv produktportfölj och goda marknadsförutsättningar, har vi samtidigt beslutat öka investeringarna i ytterligare säljpersonal, för att under andra halvåret kunna genomföra en ökad marknadsbearbetning framförallt inom sökordsmarknadsföring. Vi räknar även med ökade kostnader för tredjepartsamarbeten samt ökade investeringar i den mobila kanalen.

Som ett led i vårt fokus på lönsamma kärnverksamheter såldes Findexa Forlag, en verksamhet i Norge som ger ut ett antal nischpublikationer och som inte visat lönsamhet de senaste åren. Försäljningen har ingen betydande påverkan på vår verksamhet.

Intäktsprognosen är oförändrad medan kostnadsmålet för 2011 är höjt. För 2011 förväntas en ensiffrig organisk intäktsnedgång. Vi förutser en organisk förbättring i tredje kvartalet och en nedgång i fjärde kvartalet som en konsekvens av fler planenliga tryckta publikationer. För 2012 förväntas en vändning till organisk intäktstillväxt. Totala kostnadsbesparingar under 2011 väntas uppgå till 250 MSEK. För 2012 väntas kostnadsbasen minska med ytterligare 200 MSEK.

Johan Lindgren,

Vd och koncernchef

För information, kontakta:

Johan Lindgren, koncernchef och vd

Mattias Lundqvist, finansdirektör

Lena Schattauer, tf IR-chef

Eniro AB (publ)
Corp. reg. no. 556588-0936

www.eniro.com

Informationen är sådan som Eniro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden.

Eniro är Nordens största sökföretag. Genom att använda Eniros tjänster kan både företag och konsumenter på ett enkelt sätt hitta de försäljningsställen som har de produkter och tjänster man är intresserad av. Oavsett om kanalen är internet, katalog eller mobil. Annonsörer kan aktivt marknadsföra sig till köpbenägna konsumenter och företag och därmed få nya kunder och ökad försäljning. Bättre sökbarhet leder till bättre affärer.
Eniro har 3 700 anställda i Norden och Polen samt är noterat på Nasdaq OMX Stockholm sedan år 2000. Under 2010 uppgick intäkterna till 5 326 MSEK, med ett resultat före avskrivningar (EBITDA) på 605 MSEK. Huvudkontoret finns i Stockholm. Mer om Eniro på www.eniro.com