Eniro 118 118 effektiviserar och integreras i Eniro Sverige

Som ett led i Eniros nya strategi kommer 118 118 att integreras i Eniro Sverige. Samtidigt koncentreras telefonistverksamheten till sex orter i Sverige. Det innebär att verksamheten i Helsingborg stängs och att de 45 tillsvidareanställda erbjuds arbete på andra orter.

Besluten har fattats mot bakgrund av en större kostnadsöversyn som görs i syfte att stödja Eniros övergripande strategi. Som ett led i den nya strategin kommer Eniro 118 118 att integreras i Eniro Sverige och den nuvarande vd-tjänsten för 118 118 kommer att tas bort. Till följd av detta lämnar Barbro Sjölander Eniro den 1 maj.

Integrationen av 118 118 i Eniro Sverige syftar till att öka samarbetet och synergierna mellan Eniros olika distributionskanaler; Online, Offline Media och Voice.

– Genom integrationen av 118 118 i Eniro Sverige kan vi satsa på att, i nära samarbete med Online, utveckla den teknik och de komplexa tjänster som alltmer efterfrågas. Integrationen ger oss också bättre förutsättningar för satsningarna på call centertjänster. Eniro 118 118 är ett mycket välskött bolag och Barbro Sjölander har gjort ett synnerligen bra jobb som vd, säger Martin Carlesund, vd Eniro Sverige.

I Helsingborg kommer all tillsvidareanställd personal, totalt 45 personer, att få erbjudande om anställning på andra orter. Eniro 118 118 ger den personal som väljer att flytta ekonomisk hjälp för sina flyttkostnader samt ett utbildningsstöd för dem som väljer att omskola sig.

Fackliga förhandlingar är genomförda och avslutade.