Eniro genomför sammanläggning av aktier 1:50

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, i sin helhet eller delvis, direkt eller indirekt, i eller inom USA, Australien, Kanada, Hongkong eller Japan

Den företrädesemission som nyligen genomfördes i Eniro innebar att antalet aktier ökade markant. För att uppnå ett mer lämpligt antal aktier i bolaget samt att förbättra transparensen avseende prissättningen av aktierna genomförs en sammanläggning av aktier, så att 50 befintliga aktier läggs samman till en ny aktie.

Sammanläggningen beslutades av den extra bolagsstämman i Eniro AB (publ) den 26 november 2010, och styrelsen bemyndigades att besluta om avstämningsdag. Med stöd av bemyndigandet har styrelsen fastställt avstämningsdagen till den 27 januari 2011.

Den sista handelsdagen i Eniros aktier på NASDAQ OMX Stockholm före sammanläggningen är den 24 januari 2011. Första handelsdagen i Eniros aktier efter sammanläggningen är den 25 januari 2011, vilket innebär att aktiekursen från och med den 25 januari 2011 kommer att återspegla effekten av sammanläggningen.

En sammanläggning med förhållandet 1:50 innebär att 50 aktier i Eniro, var och en med ett kvotvärde om 0,50 kronor, sammanläggs till en aktie med ett kvotvärde om 25 kronor. Genom sammanläggningen kommer antalet aktier i Eniro att minska från 5 009 037 009 aktier till 100 180 740 aktier.

Aktieägarna kommer automatiskt att erhålla ett nytt, lägre, antal aktier i proportion till innehavet på avstämningsdagen. För de aktieägare vars innehav av aktier på avstämnings­dagen inte är jämnt delbart med 50, kommer Eniro att ombesörja att överskjutande aktier avyttras på Eniros bekostnad via Handelsbanken Capital Markets. Den sammanlagda behållningen av försäljningen kommer att fördelas mellan de som ägde de överskjutande aktierna på avstämningsdagen i förhållande till deras andel av de aktier som sålts. Detta förväntas ske genom kontant utbetalning omkring den 15 februari 2011 genom Euroclear Sweden AB:s försorg. Aktieägare som innehar färre än 50 aktier kommer att få hela sitt innehav avyttrat.

Aktieägarna behöver inte vidta någon direkt åtgärd i samband med sammanläggningen. För att undvika försäljning av överskjutande aktier måste dock antalet innehavda aktier på avstämningsdagen uppgå till ett antal jämnt delbart med 50. Sista handelsdagen att uppnå ett antal aktier som är jämnt delbart med 50 är den 24 januari 2011.

Tidsplan för sammanläggningen av aktier

25 januari 2011 Första handelsdagen med Eniros aktier efter sammanläggningen Ny aktiekurs
27 januari 2011 Avstämningsdag för sammanläggningen av aktier
Omkring 15 februari 2011 Utbetalning av behållning från försäljning av överskjutande aktier

Ovanstående information är sådan som Eniro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 januari 2011 kl. 07.45.

www.eniro.com

För mer information:

Lars Berg, styrelseordförande +46 8 553 311 14
Johan Lindgren, koncernchef och VD +46 8 553 311 14
Birgitta Henriksson, tf Chef Investor Relations, +46 70 812 86 39

Eniro är Nordens största sökföretag. Genom att använda Eniros tjänster kan både företag och konsumenter på ett enkelt sätt hitta de försäljningsställen som har de produkter och tjänster man är intresserad av – oavsett om kanalen är internet, katalog eller mobil. Annonsörer kan aktivt marknadsföra sig till köpbenägna konsumenter och företag och därmed få nya kunder och ökad försäljning. Bättre sökbarhet leder till bättre affärer.

Eniro har 4 400 anställda i Norden och Polen samt är noterat på Nasdaq OMX Stockholm sedan år 2000. Huvudkontoret finns i Stockholm. Mer om Eniro på www.eniro.com.