Eniro har ingått avtal med bankkonsortium om anstånd med amorteringar

Eniro AB (publ) – noterat på Nasdaq Stockholm – har i dag ingått en överenskommelse med bolagets långivare, ett bankkonsortium om sex banker, som innebär anstånd med amorteringar och nyckeltalsvillkor på bolagets banklån. Under perioden för detta så kallade stand still-avtal ska Eniro fortsätta förhandla om bolagets lånevillkor och övrig kapitalstruktur. Överenskommelsen gäller till utgången av februari 2017.

– Om en anpassning av kapitalstrukturen kan genomföras ser vi goda förutsättningar för Eniro. Ledningen har tillsammans med styrelsen under hösten arbetat fram en affärsplan där förutsättningarna för den långsiktiga intjäningsförmågan förbättrats, säger Björn Björnsson, styrelseordförande i Eniro.

Redan vid Eniros delårsrapport (28/10, 2016) för tredje kvartalet konstaterade bolaget:

”Styrelsens bedömning är att Eniro inte kommer att kunna leva upp till låneavtalens samtliga nyckeltalsvillkor vid utgången av 2016. Därtill bedömer styrelsen att Eniro från och med andra kvartalet 2017 inte heller kommer att klara amorteringsbetalningarna enligt nuvarande lånevillkor. Styrelsen har inlett förhandlingar med representanter för Eniros långivare om att anpassa bolagets lånevillkor och övrig kapitalstruktur till den nya affärsmodellen och bolagets långsiktiga betalningsförmåga.”

För mer information, vänligen kontakta:

Björn Björnsson, Styrelseordförande Eniro, 070-399 80 16

Denna information är sådan information som Eniro AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 december 2016 kl. 08:00 CET.

Eniro är ett ledande sökföretag för personer och företag i Norden. Med kvalitetsäkrat innehåll och bästa användarupplevelse inspirerar Eniro till lokala upptäckter och bidrar till levande närområden. Eniros innehåll är tillgängligt genom internet- och mobiltjänster, tryckta kataloger samt nummerupplysnings- och sms-tjänster. I Sverige erbjuder Eniro tjänsterna Eniro.se, DinDel, Proff.se och 118 118 samt apparna Eniro, Eniro Navigation och Eniro på sjön. Varje vecka har Eniro Sveriges digitala tjänster 2,6 miljoner unika besökare som gör 4,9 miljoner sökningar. Eniro Group har omkring 1 700 anställda och verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen. Bolaget är noterat på Nasdaq OMX Stockholm [ENRO] och har sitt huvudkontor i Stockholm. Mer om Eniro på enirogroup.com, twitter.com/eniro, facebook.com/eniro.