Eniro ingår samarbete med Sveriges största dagstidninsgruppering

Eniro har ingått avtal om ett långsiktigt, strategiskt samarbete med mktmedia. Mktmedia är utvecklingsbolag åt 33 svenska tidningshus, och därmed Sveriges största dagstidningsgruppering.

I samband med att Eniro presenterade sin nya strategi på kapitalmarknadsdagen den 6 november, kommunicerades att Eniro avsåg att skapa fler strategiska samarbeten. Som ett första steg i detta har Eniro ingått avtal med mktmedia. Samarbetet omfattar i ett första steg sponsrade länkar, webbsök och kartinformation på mer än 25 sajter i Sverige, däribland gp.se, na.se och vlt.se. I överenskommelsen ingår också en avsiktsförklaring om ytterligare samarbeten inom online.

Mktmedia är ett utvecklings- och framtidsbolag för Sveriges största tidningsgruppering. Bolagets huvudägare är Stampen som äger 78 % av bolaget. I ägargruppen ingår också koncernerna Mittmedia, EK, och NLT.

– Jag är glad att påbörja detta långsiktiga samarbete som på kort tid har kunnat ta konkret form. För Eniro innebär samarbetet såväl ökade intäkter som ytterligare distribution av Eniros tjänster och vi ser fram emot att vidareutveckla samarbetet inom nya områden, säger Mathias Hedlund, Online direktör på Eniro.

– Samarbetet med Eniro stärker vår intjänandeförmåga på ett viktigt område inom online, nämligen sökområdet. Vi tror att båda parter bara har att vinna på det här samarbetet säger, Bosse Svensson, vd mktmedia.