Eniro lanserar ny Online-organisation

Idag lanserar Eniro det första steget i en ny organisation för att stödja Eniros framtida strategi genom att bilda ett affärsområde för onlineverksamheten på nordisk nivå. Mathias Hedlund blir chef för det nya affärsområdet Online.

Som tidigare meddelats befinner sig Eniro för närvarande i en strategiprocess och resultatet av det arbetet kommer att presenteras på en kapitalmarknadsdag i Köpenhamn den 6 november 2008. För att kunna leverera enligt den nya strategin behöver Eniro en annorlunda organisationsstruktur. Företaget delas in i tre strategiska affärsområden: Online, Offline Media och Voice, med fortsatt starkt fokus på de nationella marknaderna där den lokala implementeringen kommer att äga rum. Eniro skapar därmed en matrisorganisation för att kunna fokusera både på möjligheter inom segmenten och på de lokala marknaderna. Affärsområdena kommer att ansvara för segmentstrategin i hela koncernen liksom ha ägarskap och utvecklingsansvar för produkter och koncept. Länderna ansvarar för implementering av strategierna, försäljning, marknadsföring, business operations, samarbeten och innehållsaggregering liksom de lokala stödfunktionerna IT, HR och Ekonomi. De svenska dotterbolagen Din Del och 118 118 kommer att ingå i den svenska organisationen.

Övergripande fokus för den nya strategin är att transformera Eniro från printberoende till onlinemöjligheter. För att börja utforska onlinemöjligheterna fattades beslut om att lansera den nya Online-organisationen redan den 20 oktober, innan strategipresentationen den 6 november.

Online kommer att vara ett rapporterande affärsområde med resultatansvar. Mathias Hedlund blir chef för affärsområdet och kommer också att ingå i Eniros ledningsgrupp. Den nya ledningsgruppen för Eniro kommer att bestå av Jesper Kärrbrink, vd och koncernchef, Jan Johansson, finansdirektör, Åsa Wallenberg, chef för IR och kommunikation, Mattias Wedar, IT-direktör, Mathias Hedlund, Online direktör, Martin Carlesund, vd Sverige, Wenche Holen vd Norge, Illka Wäck, vd Finland, Henrik Dyring, vd Danmark, Roger Asplund, vd Polen. Voice direktör blir Wenche Holen. Offline Media direktör kommer att tillkännages senare.

– Jag är mycket nöjd med att genomföra den här organisationsförändringen som kommer att öka vårt fokus på de olika segmentens möjligheter samtidigt som vi fortsätter att fokusera på vår starka lokala marknadsnärvaro, säger Jesper Kärrbrink, vd och koncernchef på Eniro.

Mathias Hedlund har tidigare arbetat på Svenska Spel där han bland annat arbetade som divisionschef för spel och lotterier, en division som innefattade Internetverksamheten i företaget.

– Det finns stora möjligheter för Eniro inom online och genom den nya organisationen kan vi utveckla Eniros onlineverksamhet ytterligare och utnyttja onlinemöjligheterna, säger Mathias Hedlund, Online direktör på Eniro.

Den nya organisationen kommer att vara på plats i sin helhet från den 1 januari 2009. Ytterligare frågor besvaras på kapitalmarknadsdagen i Köpenhamn 6 november 2008.

Ytterligare information om kapitalmarknadsdagen och anmälan dit finns på www.eniro.com