Eniro Navigation utsedd till bästa gratisapp

Eniro Navigation har utsetts till bästa gratisapp. Testföretaget WiseGuides motivering är bland annat möjligheten att inte bara kunna navigera till en adress utan även till företag, personer och produkter. Sedan appen lanserades för drygt ett år sedan har drygt 830 000 nedladdningar gjorts, varav 400 000 enbart i Sverige.

Testföretaget WiseGuide, som ingår i TT-gruppen, har testat åtta GPS-appar, både betalappar och gratisversioner. Enheterna har utvärderats under körning i stadstrafik, på landsväg och på motorväg. Av rutterna som apparna har föreslagit har testförarna valt den som tar kortast tid och de har även medvetet kört både fel och i svår trafik. Apparna har jämförts utifrån kriterierna användning/hantering, kapacitet och kvalitet.

WiseGuides gör följande motivering ”Mycket praktisk app, stort plus för möjlighet att inte bara kunna navigera till adress utan också till företag, personer och produkter. Kartorna är föredömligt enkla”.

Allt fler söker information via mobilen och bland de yngre målgrupperna är intresset stort. 8 av 10 personer använder mobiltelefonen för olika söktjänster. Sedan Eniros navigationsapp lanserades för ett år sedan har drygt 400 000 nedladdningar hittills gjorts i Sverige.

- Eniros app är enkel att använda. När den väl är nedladdad fungerar den lika bra utan internet- uppkoppling, vilket innebär att resenären kan följa färdvägen utan att behöva slösa på mobilens surfvolym, säger Mattias Wedar, chef för produktutveckling och marknadsföring på Eniro.

Sverigekartan är kostnadsfri och via appen går det att enkelt köpa till kartor för andra länder. Den valda färdvägen presenteras kontinuerligt för användaren med hjälp av vägbeskrivning och/eller en elektronisk röst. Förutom svenska går det att välja ytterligare tretton språk.

Fördelen med appen är att den är integrerad med Eniros vanliga söktjänster, vilket gör det enkelt att söka efter information om till exempel ett resmål, restaurang eller en butik. Om du till exempel söker på person, företag eller ort får du direkt upp möjligheten att starta navigeringen.

Förutom Sverige finns Eniros navigationsapp även i Danmark, Norge och Polen. Totalt sett har närmare 830 000 nedladdningar gjorts sedan lanseringen i april 2014.

Apparna kan laddas ned på följande sätt:

iPhone: http://bit.ly/EniroNavIOS

Android: http://bit.ly/EniroNavAndroid

För mer information, vänligen kontakta:

Mattias Wedar, Chef produktutveckling och marknadsföring, Tel: 070 555 22 16

Christer Lundin, Kommunikationschef, Tel: 072 888 18 16, christer.lundin@eniro.com

Eniro är ett av de största lokala sökföretagen i Norden. Bolaget har cirka 2 300 anställda och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm sedan år 2000. Under 2014 uppgick intäkterna till 3 002 MSEK, med ett resultat före avskrivningar (EBITDA) på 631 MSEK. Mer än 88 procent av Eniros annonsintäkter kommer från multiscreenkanaler. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com.