Eniro ökar satsningen på sökordsannonsering tillsammans med Jajja

Eniro intensifierar sin satsning på sökordsannonsering genom ett samarbetsavtal med Jajja Communications, ett av Nordens största sökoptimeringsföretag. Eniro kommer att erbjuda alla sina kunder de tjänster för sökmotoroptimering som Jajja tillhandahåller.

- Den här marknaden växer så det knakar och genom samarbetet med Jajja kan vi erbjuda våra kunder en komplett portfölj av Internetannonsprodukter inom sök: såväl vår traditionella onlinekatalog, som snabbväxande produkter som sponsrade länkar och sökmotoroptimering. Vi kommer helt enkelt bli ännu bättre på att hjälpa våra kunder få fler kunder, säger Christer Pettersson, produktchef för eniro.se.

Sökordsannonsering är det segment på Internetannonsmarknaden som växer snabbast just nu. IRM:s (Institutet för reklam- och mediestatistik) prognos pekar på en tillväxt på 70 procent mellan 2006 och 2007, vilket skulle innebära att svenska företag under 2007 kommer att köpa sökordsannonsering för 948 miljoner kronor.

- Jajja är för oss en mycket bra partner i detta nya medielandskap. De är reviderade av TS (Tidningsstatistik), vilket innebär att våra kunder kan känna sig trygga kring att rätt arbetsmetoder används. Jajja är också, likt Eniro, inriktade på att hantera stora volymer av små och medelstora företag, säger Christer Pettersson.

Liksom Eniro arbetar Jajja med företag i alla storlekar, från stora internationella koncerner till mindre företag. Jajjas produkt hjälper företag att positionera sina webbplatser på sökmotorer som Google, MSN, Eniro, Altavista och Yahoo. Med sökmotoroptimering hamnar företaget högre upp i den organiska, naturliga, träfflistan på sökmotorerna.

- Samarbetet med Eniro ger oss möjlighet att nå många nya kunder som behöver hjälp att synas bättre, säger Mattias Kellquist, Vd Jajja.

Eniro och Jajja har också för avsikt att samarbeta kring affärsutveckling av nya sökprodukter, som till exempel lösningar för tracking och uppföljning av kampanjeffektivitet på söktjänster.