• Eniro/

Eniro utser Johan Lindgren till ny VD och Koncernchef samt genomför en översyn av finansiella mål

Eniros styrelse har idag utsett Johan Lindgren till ny vd och koncernchef. Johan Lindgren har lång erfarenhet från ett flertal positioner som VD och finanschef samt från förändringsprocesser inom media- och telekomsektorn. I samband med tillsättningen har Eniro beslutat att genomföra en översyn av de finansiella målen. Uppdaterade marknadsutsikter för 2011 kommer att presenteras i samband med resultatrapporten för det tredje kvartalet 2010.

Omvärldsförutsättningarna för söktjänstföretagen, och för Eniro, har kraftigt förändrats under de senaste två åren. Den allmänna konjunkturnedgången har resulterat i en snabbare strukturell nedgång i efterfrågan på kataloger än väntat och finanskrisen har påverkat förutsättningarna för bolagsfinansiering.

“Vår strategi ligger fast. Vi ska fortsätta att utveckla Eniros affärsmöjligheter, särskilt online. Jesper Kärrbrink har spelat en central roll för att initiera denna process, och vi vill rikta ett tack till honom för hans insatser som VD under de senaste två åren. Mot bakgrund av de nya finansiella utmaningar Eniro nu möter, anser styrelsen dock att det är nödvändigt att utse en ny VD med relevant erfarenhet för att implementera strategin. Vi är övertygade om att Johan Lindgren har den kompetens och erfarenhet som krävs för att leda Eniro genom nästa fas i förändringsprocessen” säger Eniros styrelseordförande, Lars Berg.

Johan Lindgren har tidigare varit VD för Telenor Sverige, vilket även inkluderade integrationen av Vodafone och Glocalnet, samt under sju år varit finanschef på börsnoterade MTG och Metro International. Han medverkade som finanschef i rekonstruktionen av Bredbandsbolaget. Senast var Johan Lindgren finanschef för Telenors verksamhet i Indien. Han kommer att tillträda sin nya roll med omedelbar verkan.

“Jag ser fram emot uppgiften. Sökmarknaden växer, och Eniro har en mycket stark position på sina marknader. Strategin är rätt, och vi måste nu se till att skapa de rätta förutsättningarna för att genomföra den. Mitt fokus kommer att ligga på tillväxt inom online, att se över kostnadsstrukturen och att nå en överenskommelse med bankerna.”, kommenterar Johan Lindgren.

Jesper Kärrbrink, avgående VD för Eniro, kommenterar: Det har varit två tuffa men roliga år tillsammans med fantastiska medarbetare. Jag är nöjd med att ha fått vara med och lägga grunden för ett nytt, onlinebaserat Eniro. Strategiskt står Eniro starkare än på länge och jag önskar den nya ledningen all framgång.”

En telefonkonferens för analytiker kommer att hållas idag kl 10.00 med Eniros styrelseordförande Lars Berg och Eniros nye VD Johan Lindgren. För att delta i telefonkonferensen och kunna ställa frågor, vänligen ring in på något av följande nummer:

SE: + 46 (0)8 505 598 53
UK: +44 203 043 2436
US: +1 866 458 40 87

Telefonkonferensen, som hålls på engelska, direktsänds på vår webbplats www.eniro.com. Använd följande länk för att lyssna in:

För mer information:
Lars Berg, Styrelseordförande, 08 - 553 311 14 (nås via Carin Grunder)
Johan Lindgren, VD och Koncernchef, 08 – 553 311 14 (nås via Carin Grunder)
Birgitta Henriksson, Tf Chef Investor Relations, tel +46 8 410 32 185, mobil +46 708 12 86 39

www.eniro.com

Eniro är det ledande sökföretaget på den nordiska mediemarknaden. Eniros sökdatabas sammanför säljare med köpare och gör det enkelt att hitta personer genom att använda Eniros distributionskanaler Online, Kataloger, Voice och mobil. Eniro har verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Polen.

Eniro är noterat på NASDAQ OMX Stockholm och har cirka 5 000 medarbetare. Under 2009 uppgick intäkterna till 6 581 MSEK och EBITDA uppgick till 1 807 MSEK.