Eniro varnar för bluffakturor

Ett flertal kunder har i dagarna kontaktat Eniro efter att ha fått utskick från företag som använder sig av varumärke och kännetecken som liknar Eniros. Eniro agerar nu för att tillsammans med Svensk Handel och Polisen försöka stoppa blufföretaget.

I semestertider utsätts varje år en stor mängd företag för oseriösa aktörer som säljer falska annonser eller annonser med minimal räckvidd. De oseriösa företagen försöker ofta renommésnylta på företagsnamn, varumärken eller visuella kännetecken för Eniro, eller andra seriösa branschaktörer.

Senaste i raden är ett företag som skickar fakturaliknande erbjudanden märkta med Gula Sidorna och det snarlika företagsnamnet Einiro.

- Vi ser ytterst allvarligt på det inträffade och vill uppmana såväl våra kunder som andra företagare att vara vaksamma, säger Catharina Wallin, kundombudsman på Eniro. Vi kommer självklart att göra vad vi kan för att försöka stoppa detta.

När blufföretag bedöms göra intrång i Eniros rättigheter eller snylta på Eniros renommé agerar Eniro genom att skicka varningsbrev, stämma företaget vid Marknadsdomstolen och eventuellt inlämna polisanmälan. Eniro förser även Svensk Handel och polisen med information för att försöka stoppa denna typ av oseriösa aktörer.

På Svensk Handels webbplats finns en varningslista över oseriösa företag, tillsammans med korta tips om hur företagare som drabbats bör agera.

Fakta om fakturor från Eniro Sverige

Fakturor för kunder som köpt annonspaket i Gula Sidorna ska vara märkta med organisationsnummer 556445-1846, ha Eniro Sverige AB som betalningsmottagare och betalas till plusgiro 475 96 02-8 eller bankgiro 5325-5576.

För mer information kontakta:
Catharina Wallin, Kundombudsman Eniro, 08-553 312 54, 070-266 26 82, catharina.wallin@eniro.com
Richard Wellemets, informationschef Eniro Sverige, 08-553 310 03, 070-555 76 27, richard.wellemets@eniro.com

Eniro är det ledande sökföretaget på den nordiska mediemarknaden. Eniros sökdatabas sammanför säljare med köpare och gör det enkelt att hitta personer genom att använda Eniros distributionskanaler Online, Kataloger, Voice och mobil. Eniro har verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Polen.

Eniro är noterat på NASDAQ OMX Stockholm och har cirka 5 000 medarbetare. Under 2009 uppgick intäkterna till 6 581 MSEK och EBITDA uppgick till 1 807 MSEK.

Taggar: