Eniro vinner skiljeförfarande mot Enento Group och UC

Eniro offentliggjorde den 15 augusti 2019 att Eniro Sverige AB samt koncernbolagen Eniro Holding AS och Krak A/S framställt krav till Asiakastieto Group Oyj (numera benämnt Enento Group Oyj) och UC AB om erläggande av köpeskilling om ca 21 MSEK samt upplupen men ej erlagd ränta avseende överlåtelsen av Proff-bolagen. Enento Group/UC bestred kravet och Eniro påkallade skiljeförfarande den 22 augusti samma år.

Skiljedom har idag avgivits. Skiljenämnden förpliktar Enento Group Oyj och UC AB att solidariskt betala 20 800 000 kronor till Eniro samt per den 1 juli 2019 upplupen ränta jämte dröjsmålsränta på dessa belopp från och med den 1 juli 2019 till dess betalning sker. Skiljenämnden förpliktar vidare Enento Group/UC att betala Eniros rättegångskostnader samt ersättning till skiljenämnden.

För ytterligare information kontakta:

Magdalena Bonde, Verkställande direktör och koncernchef, tel 08-553 310 00, magdalena.bonde@eniro.com

Lars Kevsjö, CFO, tel 08-553 310 00, mobil 072-578 06 30, lars.kevsjo@eniro.com

Denna information är sådan information som Eniro AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 oktober 2020 kl. 12.00 CET.

Eniro är ett nordiskt bolag som hjälper små och medelstora företag med digital marknadsföring. Eniro har även en söktjänst som aggregerar, filtrerar och presenterar information för att hjälpa privatpersoner att hitta och komma i kontakt med varandra och med företag. Eniro Group har omkring 900 anställda och är verksamt i Sverige, Norge, Danmark och Finland genom lokala domänerna eniro.se, gulesider.no, krak.dk samt degulesider.dk. Varje vecka har Eniro Groups digitala tjänster cirka 4,7 miljoner unika besökare. Eniro är noterat på Nasdaq Stockholm [ENRO] och har sitt huvudkontor i Stockholm.