Kommuniké från Eniros årsstämma 2011

Eniros årsstämma hölls idag i Stockholm. Årsstämman nyvalde Lars-Johan Jarnheimer till styrelseordförande samt Fredrik Arnander, Cecilia Daun Wennborg och Ketil Eriksen till styrelseledamöter. Även i övrigt beslutade stämman i enlighet med förslagen.

Eniros verkställande direktör Johan Lindgren höll ett anförande som direktsändes i sin helhet och finns tillgängligt på Eniros hemsida, www.eniro.com.

Disposition av bolagets resultat

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2010 och att bolagets disponibla medel istället överförs i ny räkning.

Val av styrelse

I enlighet med förslaget som presenterats av valberedningen beslutades att Eniros styrelse ska bestå av sex ledamöter och inga suppleanter, det vill säga en minskning av antalet ledamöter med en ledamot. Till styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma beslutades enligt valberedningens förslag omval av Thomas Axén och Harald Strømme samt nyval av Lars-Johan Jarnheimer, Fredrik Arnander, Cecilia Daun Wennborg och Ketil Eriksen. Lars-Johan Jarnheimer valdes till styrelsens ordförande för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Lars-Johan Jarnheimer, född 1960, är civilekonom från Lunds och Växjö Universitet. Han har varit VD och koncernchef för Tele2 (1999–2008), marknadsdirektör norra Europa för Saab Automobile (1997–1998) samt VD för Comviq (1992–1997). Lars-Johan Jarnheimer har idag bl a följande uppdrag: INGKA Holding BV (IKEAs moderföretag), CDON Group, Apoteket AB, Egmont International AS, Babybjörn AB  och förbundsstyrelseordförande i BRIS. Lars-Johan Jarnheimer äger 5 000 aktier i Eniro.

Fredrik Arnander, född 1965, är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Han är VD för och grundare av Keybroker, ett företag verksamt inom onlineförsäljning på den nordiska sökmarknaden samt i England och USA. Han är styrelseledamot i bland andra bolagen Keybroker och Balance Training. Fredrik Arnander äger indirekt, via sitt bolag Fredrik Arnander AB, 30 500 aktier i Eniro.

Cecilia Daun Wennborg, född 1963, är civilekonom från Stockholms Universitet. Hon har erfarenhet från ledande befattningar i tjänstesektorn, däribland från Carema Vård och Omsorg, Ambea och Skandiakoncernen. Cecilia Daun Wennborg är styrelseledamot i de börsnoterade bolagen Getinge, Hakon Invest och Proffice.

Ketil Eriksen, född 1963, har en examen från Oslo School of Business Administration. Han har erfarenhet från ledande befattningar i konsumentinriktade företag med kända varumärken verksamma på internationella marknader, bland annat som VD för Colgate-Palmolive AB och The Absolut Company. Han är styrelseledamot i bland andra bolagen Polarica, Fazer Group och SelStor.

Arvode till styrelse

Det beslutades att arvode till styrelsen ska utgå med totalt 4 250 000 kronor, varav 1 700 000 kronor till styrelsens ordförande samt 420 000 kronor till övriga bolagsstämmovalda ledamöter, 150 000 kronor till ordföranden i styrelsens revisionsutskott samt 75 000 kronor till övriga fyra ledamöter i bolagens utskott.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Stämman beslutade enligt de föreslagna ersättningsprinciperna till ledande befattningshavare, som i sak är i linje med de riktlinjer för ersättning som antogs av årsstämman 2010. Målsättningen med riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare är att Eniro ska erbjuda en marknadsmässig ersättning som gör det möjligt för Eniro att såväl rekrytera som behålla dessa personer inom Enirokoncernen.

Inrättande av valberedning

Stämman beslutade att en valberedning ska inrättas genom samma förfarande som föregående år. Styrelsens ordförande ska kontakta de fyra största aktieägarna per den sista bankdagen i augusti. De fyra största aktieägarna ska erbjudas möjlighet att utse var sin representant att, jämte styrelseordföranden, utgöra valberedning för tiden intill dess ny valberedning har utsetts. Ordförande i valberedningen ska, om inte ledamöterna enas om annat, vara den ledamot som röstmässigt representerar den största aktieägaren. Sammansättningen av valberedningen ska offentliggöras genom ett separat pressmeddelande så snart valberedningen utsetts och senast sex månader före årsstämman.

För mer information:

Katarina Lindgren, Chefsjurist, tel 08-553 313 73

Lena Schattauer, tf Chef Investor Relations, tel 070-595 51 00

Informationen är sådan som Eniro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden.

www.eniro.com

Eniro är Nordens största sökföretag. Genom att använda Eniros tjänster kan både företag och konsumenter på ett enkelt sätt hitta de försäljningsställen som har de produkter och tjänster man är intresserad av. Oavsett om kanalen är internet, katalog eller mobil. Annonsörer kan aktivt marknadsföra sig till köpbenägna konsumenter och företag och därmed få nya kunder och ökad försäljning. Bättre sökbarhet leder till bättre affärer.

Eniro har 3 800 anställda i Norden och Polen samt är noterat på Nasdaq OMX Stockholm sedan år 2000. Huvudkontoret finns i Stockholm. Mer om Eniro på www.eniro.com