• Eniro/

Mellersta Norrlands små- och medelstora företag skrotar tidningsannonseringen

Eniro har undersökt hur Sveriges små- och medelstora företag marknadsför sig i digitala och traditionella kanaler. De mellannorrländska företagen har som främsta syfte med sin marknadsföring nykundsanskaffning. I nuläget domineras insatserna av annonsering i lokal- och rikspress, men på 12 månaders sikt kommer en dramatisk förändring. Annonsering i lokalpress halveras och i rikspress upphör den helt. Knappt hälften av företagen har upprättat en marknadsstrategi och pris kontra utdelning upplevs som det största hindret i marknadsföringen.

Eniros företagsrapport visar att nära sex av tio (57%) av de mellannorrländska* små- och medelstora företagen förväntar en ökning av intäkter och drygt fyra av tio (43%) att utöka antalet medarbetare under de kommande 12 månaderna. Drygt två av tio (24%) kommer att lägga mer resurser på marknadsföring och reklam. De traditionella metoderna dominerar såväl idag som det kommande året, men andelen digitalt i marknadsmixen ökar.

– Sveriges små- och medelstora företag förlitar sig till stor del på traditionella kanaler i sin marknadsföring. Detta trots att den digitala närvaron konstant ökar i betydelse, särskilt då konsumenter står inför köpbeslut. I undersökningen kan man dock skönja en vändning mot mer digitalt, vilket är positivt och gynnar företag av den här storleken som då lättare kan öka sin sökbarhet inte minst lokalt och i mobilen, säger Mattias Wedar chef för User & Customer Experience på Eniro.

Annonseringen i lokalpressen halveras och i rikspressen försvinner den helt

I nuläget domineras marknadsföringsinsatserna av annonser i lokal- och rikspress samt medverkan vid mässor och evenemang. Sett på 12 månaders sikt kommer  dock en dramatisk förändring. Annonseringen i lokalpressen halveras och i rikspressen försvinner den helt. Andra marknadsföringsaktiviteter som helt upphör är PR/pressmeddelanden, söktjänst-, banner- och facebookannonsering samt annonsering i övriga sociala medier och reklam i radio och tv. Främsta marknadsföringskanal framöver tycks bli medverkan på mässor och evenemang. Osäkerheten kring kommande 12 månader är dock stor då över hälften (53 %) av de tillfrågade företagen uppger ”vet inte” som svar **.

Hur marknadsför ni främst företaget?

Knappt hälften har en marknadsföringsstrategi

På frågan om företagen har en strategi för sin marknadsföring svarar knappt hälften (47%) ”ja”, två av tio (21%)”nej” och resten (32%)”vet inte”. Det primära syftet med företagens marknadsföring är nykundsanskaffning, följt av merförsäljning och varumärkeshantering. Jämfört med riksgenomsnittet ligger de mellannorrländska företagen lägre avseende marknadsföring som verktyg för ökad kännedom om förtetaget och produkter/tjänster.

Vad är det primära syftet med marknadsföring i företaget?

Pris kontra utdelning största hindret

Då de mellannorrländska företagen tillfrågas angående vilka hinder man upplever för att få ut det mesta av sin marknadsföring är det pris kontra utdelning som upplevs som det största hindret. Svårighet att generera uppmärksamhet och tidsbrist är två andra upplevda hinder som hamnar högt på denna lista. Jämfört med riksgenomsnittet är det få företag i Mellersta Norrland som upplever svårigheter att bedöma värdet av marknadsföringen.

Vilka hinder upplever ni i förhållande att få ut det mesta av företagets marknadsföring?

Bristen på digital kompetens dubbelt så hög som riksgenomsnittet

Trots att endast drygt en tredjedel (33%) av de mellannorrländska små- och medelstora företagen tror sig kunna få en vinst genom att vara närvarande i sociala medier, uppger nära sju av tio (67%) att en högre grad av närvaro bör kunna generera en vinst.

I praktiken följer företagens satsning på sociala medier i stort riksgenomsnittet. De tre dominerande sociala medierna är Facebook, LinkedIn och Instagram. YouTube används i hälften så hög utsträckning, medan Pinterest används i drygt dubbelt så hög utsträckning. Det omtalade Snapchat används inte alls.

Det företagen upplever som största hinder i sociala medier är bristen på kompetens följt av tidsbrist och svårigheter att bedöma värdet av insatserna. Bristen på kompetens är vid en jämförelse med riksgenomsnittet dubbelt så hög i Mellersta Norrland. 24 respektive 13 procent.

Har företaget en profil på ett eller flera av följande sociala medier?

Vilka hinder ser ni med företagsprofiler på sociala medier?

* Jämtland och Västernorrland

** Då Sveriges små- och medelstora företag tillfrågas angående kommande års marknadsföringssatsningar uppger i genomsnitt tre av tio (30%) ”vet inte”. Nedbrutet på företagsstorlek framträder bilden av ju större företag desto större osäkerhet. Vet inte-svaren fördelar sig enligt följande; mikroföretag 15 procent, småföretag 30 procent och medelstora företag 42 procent. Det man kan utläsa ur svaren är att ju större företag desto större planerad förändring i marknadsmixen. Möjligen kan detta förklara den större graden av osäkerhet.

Om undersökningen

Eniro har låtit Userneeds AB genomföra en webbaserad enkätundersökning 19 april - 2 maj 2016. I undersökningen har ledare och högre chefer i 700 privata företag i Sverige med 1-249 anställda medverkat.

För mer information, vänligen kontakta:
Mattias Wedar, chef User & Customer Experience, 070-555 22 16, mattias.wedar@eniro.com
Bernd Schmitz, kommunikationschef, 070-931 40 50, bernd.schmitz@eniro.com

Eniro är ett ledande sökföretag för personer och företag i Norden. Med kvalitetssäkrat innehåll och bästa användarupplevelse inspirerar Eniro till lokala upptäckter och bidrar till levande närområden. Eniros innehåll är tillgängligt genom internet- och mobiltjänster, tryckta kataloger samt nummerupplysnings- och sms-tjänster. I Sverige erbjuder Eniro tjänsterna Eniro.se, DinDel, Proff.se och 118 118 samt apparna Eniro, Eniro Navigation och Eniro på sjön. Varje månad har Eniro Sveriges digitala tjänster (på webben och i mobilen) i genomsnitt 7,5 miljoner unika besökare som gör 26 miljoner sökningar. Eniro Group har omkring 1 900 anställda och verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm [ENRO] och har sitt huvudkontor i Kista, Stockholm. Mer om Eniro på enirogroup.com, twitter.com/eniro, twitter.com/eniropress, facebook.com/eniro.

Taggar: