Mobilen konkurrerar ut turistbyrån när svenskarna semestrar

Söktjänster på internet har till stor del ersatt traditionell turistinformation som böcker och turistbyråer när svenskarna ska hitta lokal information om nya platser de besöker. Det visar en ny undersökning* som sökföretaget Eniro genomfört för att ta reda på hur svenskarnas sök- och surfvanor ser ut under sommaren. Resultatet visar också att sevärdheter, mat och vägbeskrivningar är den typ av information svenskarna främst söker efter på semestern.

Enligt Eniros undersökning tar de flesta svenskar hjälp av söktjänster på internet för att hitta information när de besöker en ny plats i Sverige. Det vanligaste sättet är att använda olika söktjänster via en traditionell dator, vilket över hälften (55 procent) svarar. På andra plats kommer söktjänster i mobiltelefonen (38 procent), medan en tredjedel svarar att de kontaktar den lokala turistinformationen via besök eller telefon. Att ta hjälp av sökmotorer är mest utbrett bland yngre personer mellan 16-34 år, där 51 procent svarar att de använder mobilen för att söka efter lokal information på nya platser.

–Med mobilen har man en fantasisk möjlighet att hitta det man vill ha i närheten av där man befinner sig, dessutom smidigt kopplat till en karta. Det i kombination med att man alltid har den nära till hands förklarar varför över hälften av de under 34 år föredrar mobilen när de kommer till en ny plats. Mobilen kommer bli förstahandsvalet för lokalt sök, särskilt när man är på resande fot, säger Mattias Wedar, VD Eniro Sverige.

Sevärdheter och mat i topp

Vad svenskarna oftast söker efter när de är på nya platser under semester i Sverige är sevärdheter (47 procent), vägbeskrivningar (45 procent) retauranger (43 procent) och boende (33 procent). Kvinnor söker i större utsträckning efter sevärdheter än män (53 procent respektive 40 procent). Män är istället mer benägna att söka efter vägbeskrivningar än kvinnor (48 procent respektive 41 procent).

Att använda söktjänster i mobilen för att hitta den här typen av information är vanligast i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö, där hälften gör det.

Så hittar svenskarna lokal information när de besöker en ny plats i Sverige:

1. Söktjänster på datorn
  2. Söktjänster i mobilen
  3. Turistinformation/turistupplysning via besök eller telefon
  4. Tryckta guideböcker
  5. Frågar någon på gatan

*) Undersökningen är genomförd av TNS Sifo i deras slumpmässigt rekryterade webbpanel. Panelen består av personer mellan 16-79 år. Totalt har 1073 personer svarat på undersökningen som genomfördes i juli 2013. Det har varit möjligt för respondenterna att välja flera svarsalternativ.

För mer information kontakta:

Eva Ernfors, pressansvarig Eniro: 072-728 73 23

Eniro är den lokala sökmotorn. En smart genväg till det du behöver, i din närhet eller dit du ska. Genom att använda Eniros tjänster kan både företag och konsumenter på ett enkelt sätt hitta de försäljningsställen som har de produkter och tjänster man är intresserad av. Oavsett om kanalen är internet, katalog eller mobil. Annonsörer kan aktivt marknadsföra sig till köpbenägna konsumenter och företag och därmed få nya kunder och ökad försäljning.

Eniro är ett av de största lokala sökföretagen i Norden och Polen. Bolaget har cirka 3 200 anställda samt är noterat på Nasdaq OMX Stockholm sedan år 2000. Under 2012 uppgick intäkterna till 3 999 MSEK, med ett resultat före avskrivningar (EBITDA) på 976 MSEK. Huvudkontoret finns i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com

Eniro - Upptäck närheten. Sök lokalt.

Taggar: