• Eniro/

Norra Mellansveriges små- och medelstora företag hindras av höga annonspriser

Eniro har undersökt hur Sveriges små- och medelstora företag marknadsför sig i digitala och traditionella kanaler. Företagen i Norra Mellansverige har som främsta syfte med sin marknadsföring nykundsanskaffning. I nuläget domineras insatserna av medverkan på mässor och event samt annonsering i lokalpress, men sett på 12 månaders sikt kommer sökmotorannonsering och content marketing att öka. Knappt hälften av företagen har upprättat en marknadsstrategi och höga annonspriser upplevs som det största hindret i marknadsföringen.

Eniros företagsrapport visar att drygt sex av tio (64%) av de små- och medelstora företagen i Norra Mellansverige* förväntar en ökning av intäkter och nära tre av tio (26%) att utöka antalet medarbetare under de kommande 12 månaderna. Drygt två av tio (21%) kommer att lägga mer resurser på marknadsföring och reklam. De traditionella metoderna dominerar såväl idag som det kommande året, men andelen digitalt i marknadsmixen ökar.

– Sveriges små- och medelstora företag förlitar sig till stor del på traditionella kanaler i sin marknadsföring. Detta trots att den digitala närvaron konstant ökar i betydelse, särskilt då konsumenter står inför köpbeslut. I undersökningen kan man dock skönja en vändning mot mer digitalt, vilket är positivt och gynnar företag av den här storleken som då lättare kan öka sin sökbarhet inte minst lokalt och i mobilen, säger Mattias Wedar chef för User & Customer Experience på Eniro.

Sökmotorannonseringen fördubblas inom 12 månader

I nuläget domineras marknadsföringsinsatserna av medverkan vid mässor och evenemang samt annonsering i lokalpressen. Sett på 12 månaders sikt kommer mässor och evenemang att öka medan annonsering i pressen minskar. Sökmotorannonsering kommer att fördubblas och content marketing ökar likaså. I nuläget svarar knappt vart tionde (8%) av företagen att de inte ägnar sig åt marknadsföring alls. Motsvarande siffra under kommande 12-månadersperiod är 2 procent.

Hur marknadsför ni främst företaget?

Knappt hälften har en strategi för sin marknadsföring

På frågan om företagen har en strategi för sin marknadsföring svarar knappt hälften (48%) ”ja”, knappt fyra av tio (38%)”nej” och resten (14%)”vet inte”. Det primära syftet med företagens marknadsföring är nykundsanskaffning följt av merförsäljning och att skapa ökad kännedom om företaget. Företagen i Norra Mellansverige linjerar därmed i stort med genomsnittet bland de små- och medelstora företagen i övriga Sverige.

Vad är det primära syftet med marknadsföring i företaget?

Höga annonspriser största hinder

Då företagen i Norra Mellansverige tillfrågas angående vilka hinder man upplever för att få ut det mesta av sin marknadsföring är det höga annonspriser och svårighet att bedöma värdet av marknadsinsatserna som upplevs som de största hindren. Två av tio företag upplever dock inga hinder alls, vilket är dubbelt så många jämfört med riksgenomsnittet.

Vilka hinder upplever ni i förhållande att få ut det mesta av företagets marknadsföring?

YouTube tredje främsta sociala medie

Trots att knappt två av tio (18%) av de små- och medelstora företagen i Norra Mellansverige tror sig kunna få en vinst genom att vara närvarande i sociala medier, uppger drygt hälften (51%) att en högre grad av närvaro bör kunna generera en vinst.

I praktiken skiljer sig företagen i Norra Mellansverige från riksgenomsnittet genom att YouTube kommer in bland de tre mest använda sociala nätverken. En aning högre närvaro på Facebook och en aning lägre närvaro på LinkedIn och Twitter kan också utläsas ur svaren.

Det företagen upplever som största hinder med företagsprofiler i sociala medier är svårigheten att bedöma värdet av insatserna och bristen på tid. 17 procent av företagen Norra Mellansverige ser inga som helst hinder och 21 procent föredrar andra marknadsföringskanaler.

Har företaget en profil på ett eller flera av följande sociala medier?

Vilka hinder ser ni med företagsprofiler på sociala medier?

* Dalarna, Gävleborg och Värmland

Om undersökningen

Eniro har låtit Userneeds AB genomföra en webbaserad enkätundersökning 19 april - 2 maj 2016. I undersökningen har ledare och högre chefer i 700 privata företag i Sverige med 1-249 anställda medverkat.

För mer information, vänligen kontakta:
Mattias Wedar, chef User & Customer Experience, 070-555 22 16, mattias.wedar@eniro.com
Bernd Schmitz, kommunikationschef, 070-931 40 50, bernd.schmitz@eniro.com

Eniro är ett ledande sökföretag för personer och företag i Norden. Med kvalitetssäkrat innehåll och bästa användarupplevelse inspirerar Eniro till lokala upptäckter och bidrar till levande närområden. Eniros innehåll är tillgängligt genom internet- och mobiltjänster, tryckta kataloger samt nummerupplysnings- och sms-tjänster. I Sverige erbjuder Eniro tjänsterna Eniro.se, DinDel, Proff.se och 118 118 samt apparna Eniro, Eniro Navigation och Eniro på sjön. Varje månad har Eniro Sveriges digitala tjänster (på webben och i mobilen) i genomsnitt 7,5 miljoner unika besökare som gör 26 miljoner sökningar. Eniro Group har omkring 1 900 anställda och verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm [ENRO] och har sitt huvudkontor i Kista, Stockholm. Mer om Eniro på enirogroup.com, twitter.com/eniro, twitter.com/eniropress, facebook.com/eniro.

Taggar: