Omdömen växande konsumenttrend

Varannan svensk, 52%, har skrivit omdömen om produkter eller tjänster det senaste året. Nästan var tredje, 28%, har avstått från att köpa en produkt eller tjänst för att ett företag har haft för få konsumentomdömen på internet.

Konsumentomdömen har funnits i olika former i många år men i takt med att utbudet av varor och tjänster ökar så ökar också behovet av att väga in andras erfarenheter i köpbeslutet. Andra konsumenters omdömen kommer på tredje plats när svenskarna rankar vilka källor de litar mest på när de söker information inför ett köp, före expediters rekommendationer och tillverkares produktbeskrivningar. Bland yngre (18-25 år) ligger konsumentomdömen i topp.

- Med ett större utbud blir det viktigare att hitta information från många olika källor och där blir andra konsumenters omdömen allt viktigare. Att yngre tycker konsumentomdömen är det viktigaste sättet att få information visar att det är en växande trend. Och att varannan svensk skrivit ett omdöme det senaste året talar sitt tydliga språk, säger Mattias Wedar VD Eniro Sverige.

De svenskar som har skrivit omdömen har skrivit i genomsnitt 5,5 omdömen var under det senaste året. 67% har avstått från att köpa en vara eller tjänst för att ett företag har haft många negativa omdömen. 44% anser att negativa omdömen påverkar mest medan 20% anser att positiva omdömen påverkar mest.

- Att negativa omdömen väger tyngst är ganska naturligt. Men att nästan var tredje har valt bort ett företag bara för att de har få omdömen på internet visar att det är viktigt att konsumenter får möjlighet att lämna omdömen. Annars blir man bortvald som företag oavsett om man har positiva eller negativa omdömen, säger Mattias Wedar.

När du söker information om en produkt du planerar att köpa, vilken av följande källor litar du mest på?

Familjemedlemmars/vänners omdömen - 30%

Expertrecension i tidskrift/på sajt – 28%

Andra konsumenters omdömen – 23%

Expedits/försäljares omdöme i butik – 8%

Reklam/produktbeskrivning från tillverkaren – 4%

Åldersgruppen 18-25 år

Andra konsumenters omdömen – 40%

Familjemedlemmars/vänners omdömen – 25%

Expertrecension i tidskrift/på sajt – 20%

Expedits/försäljares omdöme i butik – 5%

Reklam/produktbeskrivning från tillverkaren – 2%

I Eniro ingår Rejta en omdömessajt där konsumenter kan sätta betyg på företag. Det läggs upp cirka 2 000 nya omdömen per vecka. www.rejta.se

Undersökningen har genomförts av Cint under hösten 2011 och bygger på 1000 intervjuer.

För mer information kontakta:

Christina Sjölund, Acting Manager Corporate Press & PR: 072-240 29 30

Eniro är Nordens största sökföretag. Genom att använda Eniros tjänster kan både företag och konsumenter på ett enkelt sätt hitta de försäljningsställen som har de produkter och tjänster man är intresserad av. Oavsett om kanalen är internet, katalog eller mobil. Annonsörer kan aktivt marknadsföra sig till köpbenägna konsumenter och företag och därmed få nya kunder och ökad försäljning. Bättre sökbarhet leder till bättre affärer.

Eniro har 3 600 anställda i Norden och Polen samt är noterat på Nasdaq OMX Stockholm sedan år 2000. Under 2011 uppgick intäkterna till 4 323 MSEK, med ett resultat före avskrivningar (EBITDA) på 991 MSEK. Huvudkontoret finns i Stockholm. Mer om Eniro på www.eniro.com

Taggar: