Så blir du Sveriges mest ”gillade” turistguide i sommar

Turistbyråns tid är förbi – nu guidar Sveriges turister varandra till sina bästa smultronställen via Instagram

Mjukglass på bryggan i Marstrand, saffranspannkaka på favoritfiket utanför Visby, loppis i ladan på Österlen. Från och med nu, i början av den mest intensiva perioden för Sveriges turistnäring[1] , upplåter Eniro.se sin förstasida på dator och mobil till landets största turistgrupp, svenskarna själva. Tillsammans med dem vill Eniro bygga en ny form av Sverigekarta – en karta där smultronställen står i fokus.

Genom att ladda upp bilder på det sociala forumet Instagram, tillsammans med hashtaggen #minnärhet, kan Sveriges turister i år guida varandra till sina bästa sommarupplevelser. Samtidigt kan fotografen själv få spridning på sitt tips till många fler – närmare bestämt 2,4 miljoner personer[2].

Varje bild som laddas upp med hashtaggen #minnärhet placeras automatiskt ut på en Sverigekarta, som ligger på sökföretagets förstasida. Regelbundet kommer Eniro att välja ut vilka bilder de vill marknadsföra lite extra genom att lägga upp dem som favoriter.

-       Vi svenskar har turen att ha tillgång till ett enormt utbud av både små och stora upplevelser om vi väljer att spendera vår sommar i Sverige. Förhoppningsvis kan den här sidan bli en värdefull plats där alla som vill kan dela med sig av sina bästa upplevelsetips runt om i landet, berättar Marcus Lilja, projektledare för kampanjen.

Så gör du:

-       Ta en bild på Instagram och lägg till #minnärhet

-       Dina bilder laddas upp på Eniro.se och kampanjsidan minnarhet.eniro.se*

*Tänk på följande för att det ska fungera, (1) ha platstjänster aktiverat på Instagram. (2) Din profil på Instagram får inte vara privat.

[1] Under juli månad tas 40 procent av den totala omsättningen på svensk turism, en summa strax under 285 miljarder kronor, in. Statistik hämtad från ”Fakta om svensk turism”, Tillväxtverket 2013 Enligt rapporten är 3 av 4 kommersiella övernattningar från personer boende i Sverige. 75 procent av alla fritidsresenärer reser med bil. http://www.tillvaxtverket.se/download/18.6920f7eb1468bb1c9b03409a/1403184067273/%C3%85rsbokslut2013.pdf

[2] Genomsnittligt totalt antal besökare på Eniro.se samt Eniros mobilapp varje vecka

För mer information, vänligen kontakta:

Marcus Lilja, projektledare, tel: 072 243 79 41, marcus.lilja@eniro.se

Jon Ottosson, ansvarig sociala medier, jon.ottosson@eniro.com

Eniro är ett av de största lokala sökföretagen i Norden. Bolaget har cirka 2 300 anställda och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm sedan år 2000. Under 2014 uppgick intäkterna till 3 002 MSEK, med ett resultat före avskrivningar (EBITDA) på 631 MSEK. Mer än 88 procent av Eniros annonsintäkter kommer från multiscreenkanaler. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com

Taggar:

Citat

Från och med nu, i början av den mest intensiva perioden för Sveriges turistnäring , upplåter Eniro.se sin förstasida på dator och mobil till landets största turistgrupp, svenskarna själva.
Eniro