SJ och Skatteverket har Sveriges populäraste telefonnummer

SJ, Skatteverket och Apoteket är de mest efterfrågade numren hos Eniro 118 118. Nordea är den mest efterfrågade banken och Trygg-Hansa toppar bland försäkringsbolagen.

De 15 mest framkopplade telefonnumren i Sverige är:

0771-75 75 75 SJ Kund- och biljettinformation
0771-778 778 Skatteverket, växel
0771-450 450 Apoteket
0771-14 15 16 Bilregistret
0771-22 44 88 Nordea
0771-567 567 Skatteverket, upplysningen
0771-600 600 Bilprovningen
0771-62 10 00 SEB Bank och Försäkring
0771-52 40 80 Försäkringskassan
0771-111 600 Trygg-Hansa Försäkring AB
020-43 90 50 IKEA Kundservicecenter
0770-727 727 SAS Biljettförsäljning
0200-22 20 40 Comviq Tele2 Mobilservice
90 200 Telias kundtjänst
08-600 1000 SL:s Trafikupplysning

Av den färska statistiken framgår det att de tio mest framkopplade numren är
0771-nummer, det vill säga rikstäckande telefonnummer. Banker är också ofta efterfrågade. Men det finns stora skillnader mellan olika bolag i samma bransch. Exempelvis kopplas kunderna oftare till Nordea och SEB än till Handelsbanken. Det finns också stora skillnader mellan olika bolag i försäkringsbranschen. På
”15 i topp-listan” återfinns endast Trygg-Hansa.

- Det är uppenbarligen stora skillnader mellan olika bolag i en och samma bransch. Vi vet att svenskarna har låg tolerans när det gäller långa svarstider, särskilt när man ringer från en mobiltelefon, säger Johan Talenti, ordförande i Sveriges Callcenterförening.

- När man är på språng tycker många tycker att det är smidigt att bli framkopplad till det nummer som man efterfrågar, säger Helen Adolfsson, informationsansvarig
på Eniro 118 118. Antalet samtal från mobiltelefoner ökar hela tiden och förväntas bli fler än de från det fasta nätet i slutet av 2006.

Det blir allt vanligare att man ringer för att få en vägbeskrivning eller för att ta reda på var närmaste bankomat ligger. Men de flesta frågar efter telefonnummer.

För mer information:

Helen Adolfson, informations- och PR-ansvarig, Eniro 118 118
08-553 317 26, 070-330 73 26, helen.adolfson@eniro118118.se

Johan Talenti, Sveriges Callcenterförening
08-555 41 504, 070-440 50 54, johan.talenti@silentium.se

Eniro är ett ledande sökföretag för personer och företag i Norden. Med kvalitetsäkrat innehåll och bästa användarupplevelse inspirerar Eniro till lokala upptäckter och bidrar till levande närområden. Eniros innehåll är tillgängligt genom internet- och mobiltjänster, tryckta kataloger samt nummerupplysnings- och sms-tjänster. I Sverige erbjuder Eniro tjänsterna Eniro.se, DinDel, Proff.se och 118 118 samt apparna Eniro, Eniro Navigation och Eniro på sjön. Varje vecka har Eniro Sveriges digitala tjänster 2,6 miljoner unika besökare som gör 4,9 miljoner sökningar. Eniro Group har omkring 1 900 anställda och verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen. Bolaget är noterat på Nasdaq OMX Stockholm [ENRO] och har sitt huvudkontor i Stockholm. Mer om Eniro på enirogroup.com, twitter.com/eniro, facebook.com/eniro.

Taggar: