• Eniro/

Svenskar och norrmän fokuserar på julen medan danskarna planerar nyårsfirande

Sett till vilka sökningar som ökar mest i december* är svenskar och norrmän mitt uppe i julförberedelserna och söker efter julgranar och inköpsställen för klappar medan danskarna ligger steget före och vill hitta fyrverkerier och restauranger för nyårsfirandet.

En jämförelse mellan sökningarna på Eniro och bolagets systerföretag i Norge och Danmark visar att det råder skillnader i hur vi tar oss an de kommande helgerna. Julgranar ligger högt upp på agendan men medan svenskarna framför allt vill hitta leksaker är norrmännen ute efter specifika butiker och danskarna verkar vara klara med julshoppingen och lägger störst vikt vid att hitta rätt attiraljer till nyårsfirandet.

- Svenskar och norrmän är mest lika i vad vi söker efter medan danskarna har andra prioriteringar. Gemensamt är att vi är väldigt konkreta och vill hitta saker i närheten, drygt sex av tio sökningar på Eniro är lokala, säger Magdalena Bonde, VD Eniro Sverige.

Sökningar som ökar mest i Sverige

1.       Julgranar
2.       Vårdcentral
3.       Snöskottning
4.       Tryckerier
5.       Leksaker
6.       Systembolaget
7.       Bilprovning
8.       Trävaror
9.       Bostadsföretag
10.    Jultallrik

Sökningar som ökar mest i Norge
1.       Julgranar
2.       Kitchen (butikskedja köksartiklar)
3.       Fotobutik
4.       Parfymeri
5.       Norwegian
6.       Aces Shops (butikskedja kosmetik)
7.       Mester Grønn (blomsteraffär)
8.       Glassmagasinet (köpcentrum)
9.       Snöröjning
10.     Sport1

Sökningar som ökar mest i Danmark
1.       Fyrverkeri
2.       Bageri
3.       Julgranar
4.       Fotbehandling
5.       Nyårsmeny
6.       Marc Jacobs
7.       Trädfällning
8.       Slamsugning
9.       Transportfirmor
10.     Fönsterputsare

*Bygger på antalet sökningar på eniro.se, krak.dk och gulesider.no under december jämfört med två sista veckorna i november.

För mer information kontakta:

Eva Ernfors, pressansvarig Eniro: 08-553 318 18

Eniro är ett sökföretag som aggregerar, filtrerar och organiserar lokal information. Vår tillväxt drivs av användarnas ökade mobilitet och multiscreenbeteende, där vi ligger i framkant med moderna tekniska lösningar. I över hundra år har Eniro hjälpt människor hitta lokal information och företag att hitta kunder. Idag är det en multiscreenlösning – våra användare söker information i sin mobil, surfplatta och dator. Mobilannonsering är idag den snabbast växande delen av Eniros affär. Eniro är den lokala sökmotorn. En smart genväg till det du behöver, oavsett var du är eller vart du ska.

Eniro är ett av de största lokala sökföretagen i Norden. Bolaget har cirka 3 000 anställda och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm sedan år 2000. Under 2012 uppgick intäkterna till 3 999 MSEK, med ett resultat före avskrivningar (EBITDA) på 976 MSEK. Mer än 80 procent av Eniros annonsintäkter kommer från multiscreenkanaler. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com

Eniro - Upptäck närheten. Sök Lokalt.

Taggar: