Svenskarna köper helst sina julklappar i affärer i sin närhet

Internethandeln ökar för varje år men i en ny undersökning genomförd av Epinion på uppdrag av Eniro så är det fortfarande 41 % som handlar sina julklappar i sin närhet. Anledningen till att man väljer att shoppa i sin närhet är en kombination av bekvämlighet och en vilja att stödja sina lokala handlare.

Julhandeln via nätet kan i många fall framstå som ett enkelt sätt för svenskarna att göra sina inköp men hela 89 % handlar i sina lokala butiker just för att de är nära och 59 % säger sig göra det för att stödja sina lokala handlare. Helst skulle 50 % vilja köpa sina julklappar lokalt och 41 % gör det, vilket tyder på att ännu fler egentligen vill stödja det lokala utbudet.

Svenskarna är generellt väldigt nöjda med sitt lokala butiksutbud, hela 64 %, och det är inte en siffra som skiljer sig nämnvärt mellan olika delar av landet. Exempelvis är 68 % i Övre Norrland nöjda med sitt lokala butiksutbud. Minst nöjda är man i Norra Mellansverige med 53 %.

”Just julshoppingen är något som många planerar för och många jämför olika priser. Där kan näthandel vara en smidig lösning men många svenskar föredrar ändå att handla lokalt vilket är glädjande att se. Det är positivt att så många är måna om att stödja sina lokala handlare och därmed den lokala orten” säger Per Hedén, Head of Commercial Development på Eniro.

Undersökningsresultat
Var köper du normalt sett dina julklappar?
I närheten 41 %
Jag åker en längre väg för att hitta rätt produkt 32 %
På nätet 20 %
Jag köper aldrig dessa produkter 7 %

Om undersökningen
Epinion på uppdrag av Eniro genomfört en befolkningsstudie av svenska attityder till att köpa lokalt. Data samlas in på Epinions online panel i Sverige. Det finns totalt färdig 1,994 intervjuer med svenskar i åldern 18-75 år under perioden 1 november - 15 november 2016.Undersökningen omfattar svar från ett representativt urval av den svenska befolkningen efter kön, ålder och region. Data viktas efter kön, ålder och region, så studien anses vara representativ i förhållande till det svenska folket.

Kristoffer Apollo, Head of Communication
Epost: kristoffer.apollo@eniro.com
Tel.: (+45) 27 90 31 02

Eniro är ett ledande sökföretag för personer och företag i Norden. Med kvalitetssäkrat innehåll och bästa användarupplevelse inspirerar Eniro till lokala upptäckter och bidrar till levande närområden. Eniros innehåll är tillgängligt genom internet- och mobiltjänster, tryckta kataloger samt nummerupplysnings- och sms-tjänster. I Sverige erbjuder Eniro tjänsterna Eniro.se, DinDel, Proff.se och 118 118 samt apparna Eniro, Eniro Navigation och Eniro på sjön. Varje månad har Eniro Sveriges digitala tjänster (på webben och i mobilen) i genomsnitt 7,5 miljoner unika besökare som gör 26 miljoner sökningar. Eniro Group har omkring 1 700 anställda och verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm [ENRO] och har sitt huvudkontor i Kista, Stockholm. Mer om Eniro på enirogroup.com.

Taggar: