Svenskarnas vanligaste frågor till utlandsupplysningen

Vill du bli kopplad till ett nummer i Guatemala eller vill du ha telefonnumret till turistbyrån i Odense? Utlandsupplysningen hjälper semesterfirare och affärsresenärer med en mängd frågor.

Varje vecka, dygnet runt, tar telefonisterna på utlandsupplysningen 118 119, emot tusentals samtal. De mest efterfrågade länderna är våra grannar i Norden och sedan övriga Europa och Nordamerika. De vanligaste ärendena till utlandsupplysningen är att man vill ha hjälp att hitta ett telefonnummer eller en adress till ett företag eller en privatperson i utlandet samt att man vill ha hjälp att ringa till ett visst nummer för att man inte kommer fram.

Utöver dessa frågor är det också vanligt att telefonisterna får svara på frågor om adresser, tidsskillnader, nummerändringar, riktnummer och orter i hela världen. Vid olika katastrofer är det också många som vänder sig till utlandsupplysningen för att kunna nå sina anhöriga.

Nedan följer hela listan på mest efterfrågade nummer i utomlands september 2007.

0045-32 313231 Kastrup, Köpenhamns flygplats
0047-23 311300 Försäkringskassan för utlandsärenden