Sveriges största köpmotor eniro.se ökade över 40%

Det blev omedelbar succé för nylanserade eniro.se. Nya eniro.se innebär att det är betydligt enklare hitta de företag som säljer en viss produkt eller tjänst. Antalet sökningar efter inköpsställen och företag på eniro.se har ökat med över 40% sedan lanseringen förra veckan. Fler besökare som söker inköpsställen och företag är inne på eniro.se, de är där oftare och gör fler sökningar. Eniro har därmed tagit ett stort steg närmare visionen att bli ”bäst på lokalt sök”. I dagarna släpper Eniro även Sveriges största sök- och köpmotor som mobilapplikation för iPhone och Android.

Eniros databas har kompletterats med produktinformation från alla företags hemsidor och eniro.se innehåller avsevärt fler svenska företag och inköpsställen än tidigare. Antalet sökord som eniro.se ger relevanta träffar på är 100 gånger fler, jämfört med tidigare version av eniro.se. Ingen annan online-tjänst ger användarna möjlighet att hitta inköpsställen lika enkelt för ett lika brett utbud av produkter och tjänster. För Eniros kunder innebär nyheterna att man visas fler gånger för inköpsbenägna konsumenter, vilket i sin tur leder till fler kontakter och affärer.

-  Det är överväldigande att vi redan sex dagar efter lanseringen av nya eniro.se har en så kraftig ökning på antalet kommersiella sök efter företag samt deras produkter och tjänster, säger Mathias Hedlund, Senior Vice President Products & Services på Eniro. Resultatet om +40% har varit stadigt under de sex dagar den nya tjänsten varit uppe - och då har vi inte ens inlett vår marknadsföring av nya eniro.se. Det är uppenbart att möjligheten att så enkelt kunna söka efter inköpsställen för produkter och tjänster, varit efterfrågat av användarna. Det positiva gensvar vi fått på nya eniro.se ger tillförsikt inför framtiden, säger Mathias Hedlund.

Samtidigt släpper Eniro i dagarna även Sveriges största sök- och köpmotor som mobilapplikation. Nya eniro.se med den förbättrade funktionaliteten finns redan för den som söker via mobilt Internet. Från och med idag finns den tillgänglig gratis som Android-applikation och senare under veckan gratis som iPhone-applikation. Med 100 gånger fler sökord och en förbättrad sökbarhet, ökar träffsäkerheten och relevansen för de ca 300 000 användare som redan har eniro.se i mobilen. Aldrig tidigare har det varit enklare att hitta det du söker. Oavsett var du befinner dig, i realtid och helt gratis.

-  Nu tar vi snabbt nästa steg och lanserar redan från start en ´mobilapp´ för både iPhone och Android samt en anpassad tjänst för mobilt Internet, säger Mathias Hedlund. iPhone-versionen av Eniros nya mobilapplikation använder dessutom tekniken Augmented Reality vilket innebär att du i realtid kan hålla upp mobilen framför dig, få en vy av verkligheten förstärkt med information i din omedelbara närhet, till exempel kontaktuppgifter till de företag där du kan köpa den produkt eller tjänst du är intresserad av.

http://player.creomediagroup.se/eniro_ir_presentation_29okt/  (Demofilm nya eniro.se)

http://www.enirosverige.se/eniro-i-mobilen  (pressbilder, finns även bifogade)

För mer information kontakta:
Mathias Hedlund, Senior Vice President Products & Services på Eniro, 0706 663 758
Christine Kullgren, Media Relations, Eniro, 0730 494 837

Eniro är Nordens största sökföretag. Genom att använda Eniros tjänster kan både företag och konsumenter på ett enkelt sätt hitta de försäljningsställen som har de produkter och tjänster man är intresserad av. Oavsett om kanalen är internet, katalog eller mobil. Annonsörer kan aktivt marknadsföra sig till köpbenägna konsumenter och företag och därmed få nya kunder och ökad försäljning. Bättre sökbarhet leder till bättre affärer.

Eniro har 4 600 anställda i Norden och Polen samt är noterat på Nasdaq OMX Stockholm sedan år 2000. Huvudkontoret finns i Stockholm. Mer om Eniro på www.eniro.com

Taggar: