Thomas Axén nominerad till Eniros styrelse

Valberedningen i Eniro har avslutat sitt arbete inför årsstämman 2010 och föreslår att Thomas Axén, koncernchef för Åhlensgruppen, väljs till styrelseledamot.

Valberedningen föreslår att antalet styrelseledamöter behålls oförändrat, dvs. sju ledamöter. Till styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma 2011 föreslås omval av styrelseledamöterna Lars Berg, Barbara Donoghue, Karin Forseke, Mattias Miksche, Harald Strømme och Simon Waldman. Luca Majocchi har avböjt omval. Som ordförande föreslås omval av Lars Berg. Nyval föreslås av: Thomas Axén, född 1960, är sedan 2008 koncernchef för den nordiska detaljhandelkoncernen Åhlensgruppen och tidigare vd för Bonnier Dagstidningar. Thomas Axén har dessutom arbetat för McKinsey. Valberedningen inför årsstämman 2010 utgörs av Jan Andersson, Swedbank Robur fonder, Hans Ek, SEB fonder, Peter Rudman, Nordeas fonder, Pia Axelsson, Fjärde AP-fonden och Lars Berg, styrelseordförande i Eniro. Valberedningens ordförande är Jan Andersson. Valberedningens fullständiga förslag kommer att presenteras i samband med kallelsen till Årstämman.