Varannan svensk orolig för att inte få hjälp utomlands

Känner du dig orolig på utlandssemestern för att inte hitta rätt nummer till hjälpen? Då är du inte ensam. 44 procent av svenskarna känner oro när de får problem utomlands för att de inte vet vart de ska ringa för att få hjälp. Det visar en riksrepresentativ undersökning från Eniro 118 118.

Vi svenskar simmar lugnt i eget vatten och vet vart vi ska vända oss om något oförutsett inträffar som om väskan blir stulen, barnet blir sjukt eller man krockar med bilen - men när vi befinner oss i okänt vatten utomlands är situationen annorlunda.

Nästan hälften av svenskarna, 44 procent, känner oro om de får problem utomlands för att de inte vet vart de ska ringa för att få hjälp. Undersökningen visar att kvinnorna känner större oro än männen, 49 procent av kvinnorna känner oro för att de inte vet vart de ska ringa jämfört med 40 procent av männen.

Det är främst de yngre som är oroliga i samband med utlandssemestern. Av dem i ålderskategorin 14 till 22 år uppger 64 procent att de känner oro för att de inte vet vart de ska ringa. Undersökningen visar också en geografisk skillnad: Stockholmarna är lugnare än de boende i Övre Norrland när de reser utomlands, 39 procent av stockholmarna är oroliga för att inte hitta rätt nummer till hjälpen jämfört med 53 procent av norrlänningarna.

- Vi är nog många som känner igen situationen när vi är utomlands. Något händer och man har inte en aning om vart man ska vända sig. För att slippa vara orolig och nå hjälpen snabbare och tryggare och kan man nå oss på +46 649 118 118 från sin svenska mobil och få numret till närmsta apotek, läkare, bilverkstad eller vad man nu behöver, säger Helen Adolfson, informationsansvarig, Eniro 118 118.

Eniro 118 118 från utlandet nås via +46 649 118 118 och där ges upplysningar om både svenska och utländska telefonnummer och adresser. Personer i utlandet med svenskt mobilabonnemang kan också skicka ett sms till 118 118 för att ta reda på ett telefonnummer eller en adress.

För mer information:
Helen Adolfson, informationsansvarig, Eniro 118 118 AB,
08-553 317 26, 070-330 73 26, helen.adolfson@eniro118118.se

Eniro är ett ledande sökföretag för personer och företag i Norden. Med kvalitetsäkrat innehåll och bästa användarupplevelse inspirerar Eniro till lokala upptäckter och bidrar till levande närområden. Eniros innehåll är tillgängligt genom internet- och mobiltjänster, tryckta kataloger samt nummerupplysnings- och sms-tjänster. I Sverige erbjuder Eniro tjänsterna Eniro.se, DinDel, Proff.se och 118 118 samt apparna Eniro, Eniro Navigation och Eniro på sjön. Varje vecka har Eniro Sveriges digitala tjänster 2,6 miljoner unika besökare som gör 4,9 miljoner sökningar. Eniro Group har omkring 1 900 anställda och verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen. Bolaget är noterat på Nasdaq OMX Stockholm [ENRO] och har sitt huvudkontor i Stockholm. Mer om Eniro på enirogroup.com, twitter.com/eniro, facebook.com/eniro.

Taggar: