Bäst kreditkort 2024 - Kreditkortlistan.se har usett årets bästa kort

Ett riktigt bra kreditkort kan ge en exakt den bonus man vill ha, med bra kreditvillkor och ett stort mervärde. Att hitta det där perfekta kreditkorten är dock inte alltid lätt. Det finns en uppsjö av kreditkortsutgivare och olika kort på marknaden - alla med olika kreditkortsvillkor och bonussystem. För att göra valet enklare har Kreditkortlistan.se utvärderat, jämfört och rankat alla kreditkort på den svenska marknaden - för att utse de bästa kreditkorten 2024.

Vi har valt ut de fem bästa kreditkoren 2024. På vår lista finns alternativ som passar de allra flesta: det bästa kreditkortet utan årsavgift, kreditkortet med bäst bonussystem, kreditkortet med bäst anpassade förmåner, kreditkortet som sätter bäst guldkant på resan och det bästa matkortet.

Bäst kreditkort 2024 i olika kategorier

• re:member flex - Bästa kreditkortet 2024 utan årsavgift
  • Norwegian kreditkort - Bäst kreditkortet 2024 med bonus
  • MorGolf Matercard - Bäst kreditkortet 2024 för golfare
  • Resurs World - Bäst kreditkortet 2024 för resor
  • Coop Mastercard - Bäst kreditkortet 2024 för mat

Bästa kreditkortet 2024

Re:member flex - Det bästa kreditkortet utan årsavgift

När vi utvärderar kreditkort utan års- eller månadsavgift hamnar re:member flex allra högst upp. Årsvgiften för kortet ligger på 0 kronor. Att ha re:member flex-kortet i plånboken kostar alltså ingenting, utan eventuella avgifter tillkommer först när kreditkortet används. När man har gjort ett köp med kortet har man upp till 56 dagar kredit utan ränta - betalar man inom den räntefria perioden är det här alltså ett riktigt prisvärt alternativ.

Utöver avsaknaden av årsavgift så erbjuder re:member flex individuellt anpassad räntesättning, hög kreditgräns, gratis försärking för resan och ett förmånsprogram som ger rabatt i hundratals butiker på nätet. Kortet har stöd för mobila betalningslösningar, till exempel via Apple, Google ochSamsung, och man kan helt kostnadsfritt beställa ett extrakort med samma villkor som huvudkortet.

• Årsavgift: 0 kr
  • Räntefritt: Upp till 56 dagar
  • Kreditgräns: 120 000 kr
  • Bonus: Rabatter via re:member reward

Norwegian kreditkort - Bäst kreditkort med bonus

Ett kort som kombinerar det bästa av två världar är Norwegian kreditkort. Här har vi inte bara ett kort som saknar års- och mpnadsavgift, det erbjuder även det bästa bonussystemet i vår utvärdering. Med Bank Norwegian Visa erbjuds man två olika bonusprogram: CashPoints eller Cashback.

Med Cashpoints tjänar man poäng vid varje köptillfälle med kortet. Poängen kan användas som betalning vid köp av Norwegian-flygbiljetter eller andra. reseförmåner. hos flygbolaget.

Med Cashback återbetalas man en del av de pengar man har spenderat med kortet. Cashbacken kan sen användas för att betala utstående kreditsaldo.

Förutom bonussystemet och den obefintliga årsavgiften ingår en reseförsäkring när man använder kortet för att betala resväg, upp till 45 dagar kredit utan ränta och man betalar ingen avgift för kontantuttag.

• Årsavgift: 0 kr
  • Räntefritt: Upp till 45 dagar
  • Kreditgräns: 150 000 kr
  • Bonus: Upp till 10 %

Bst kreditkort fr golf

MoreGolf Mastercard - Bäst kreditkort för golfare

Om man har ett specialintresse kan rätt kreditkort vara guld värt - därför vill vi lyfta MoreGolf Mastercard på vår topplista. Detta är ett kreditkort som ges ut i ett samarbete mellan Entercard, som till exempel står bakom re:member flex, och Svenska Golfförbundet.

MoreGolf är specialsytt för golfentusiaster. Alla köp man gör leder till bonuspoäng. Dessa bonuspoäng kan man använda för att handla hos till exempel Dormy och Golfstore, eller för att betala greenfee på alla klubbar som är en del av Svenska Golfförbundet. Om man vill delbetala sin medlemsavgift till golfklubben går även det bra att göra medMoreGolf-kreditkort.

Övriga förmåner, som inte är direkt golfrelaterade, är upp till 55 dagar kredit utan ränta och ingen årsavgift första året man har kortet.

• Årsavgift: 0 kr första året
  • Räntefritt: Upp till 55 dagar
  • Kreditgräns: 160 000 kr
  • Bonus: 1 %

Resurs World - Bäst kreditkort för resor

Om man flyger regelbundet vet man säkert hur viktigt ett riktigt bra resekreditkort kan vara. Med rätt kreditkort i plånboken kan man nämligen få besöka bekväma flygplatslounger och ta del av andra förmåner på flygplatsen som gör själva resan till en behaglig semester i sig.

I den här kategorin vill vi lyfta Resurs World. Resurskortet ger en kompletterande reseförsäkring, bonus på alla kort-köp man gör och tillgång till Lounge Key-flygplatslounger och concierge service på flygplatsen. Med Resurs World får man besöka upp till fyra flygplatslounger kostnadsfritt varje år via ett Lounge Key-medlemskap. Loungerna finns över hela världen. Dessutom får man dra nytta av concierge service - en servicetjänst som ger en hjälpande hand vid bokning av flygresor, taxiresor, hotell, restaurangbord, evenemang och annat.

• Årsavgift: 1068 kr
  • Räntefritt: Upp till 60 dagar
  • Kreditgräns: 200 000 kr
  • Bonus: 1 %

Coop Mastercard - Bäst kreditkort för mat

Ett matkreditkort för vardagslivet kan underlätta livspusslet. I denna kategori vill vi lyfta Coop Mastercard - det bästa matkortet 2024 enligt osspå Kreditkortlistan. Med ett Coop Mastercard får man nämligen inte bara bonuspoäng när man handlar mat hos Coop - utan alla kortköp man gör är poänggrundande. Om du handlar hos Coop får du 1 poäng per krona, och hos övriga butiker får man 0,5 bonuspoäng per krona.

Bonuspoängen kan bytas in mot bonus- ochrabattcheckar hos Coop ellerderas samarbetpartners. En extra guldkant på vardagslivet.

För att ansöka om Coop-kreditkort måste man vara medlem hos Coop - det kan varabraatt komma ihåg.

• Årsavgift: 295 kr
  • Räntefritt: Upp till 55 dagar
  • Kreditgräns: 50 000 kr
  • Bonus: 0,5 %

Tänk på detta innan du ansöker om kreditkort

Innan man ansöker om ett kreditkort är det vitkigt att förstå vad det innebär att ha den här typen av betalkort i plånboken. Att ha ett kreditkort innebär ett stort ekonomiskt ansvar, och om man använder det vårdslöst kan det leda till stora skulder.

Med ett kreditkort handlar man på kredit - alltså med lånade pengar. Alla köp man gör samlas på en kreditkortsfaktura som landar i brevlådan eller inkorgen varje månad. Om man betalar hela fakturabeloppet innan förfallodatum, och alltså inte väljer att delbetala, tillkommer inga avgifter för ränta. Om man endast betalar en del av det totala fakturabeloppet, alltså delbetalar, kommer ränteavgifter och andra eventuella kreditkortsavgifter att tillkomma.

Räntan för ett kreditkort kan vara relativt hög. I dagsläget är en vanlig räntesats mellan 20 - 23 %.

Ett kreditkort kan vara förmånligt och ge bra bonusar och andra förmåner - om man använder det ansvarsfullt.

Så ansöker du om ett kreditkort

Om du har bestämt dig för att ansöka om ett kreditkort kan du följa följande steg:

Steg 1: Jämför kreditkort på Kreditkortlistan.se för att hitta det alternativ som matchar dina behov. Vi listar kreditkort utifrån kortutgivare och utifrån förmån. Du hittar till exempel de bästa bonuskorten, de bästa resekorten, de bästa bensinkorten och de bästa matkorten på vår sida.

Steg 2: När du har hittat rätt alternativ för dig klickar du på ”Ansök nu” för att komma till kortutgivarens webbsida. Följ anvisningarna och lämna de efterfrågade uppgifterna. Signera din ansökan med BankID och skicka in den.

Steg 3: Du kommer få svar från kreditkortsutgivaren inom några dagar. Kortutgivaren tar fram en kreditupplysning om din ekonomi och situation - den ligger till grund för om du blir beviljad kreditkortet eller inte. Alla ansökningar om kreditkort kräver en kreditupplysning.

Så fungerar kreditkortsförmåner

Kreditkortsförmåner är en stor fördel som många kort och kortutgivare erbjuder. Alla kort vi har listat i den här topplistan erbjuder någon typ av förmån. Det handlar bland annat om bonuspoäng, rabatter, cashback och försäkringar. Detta utöver att man kan använda kortet som betalmedel och använda krediten förstås.

Bonusprogram och erbjudanden

Detta är den förmån som lockar allra flest till kreditkort - bonusprogram, cashbacksystem, erbjudanden och rabatter. Om vi tittar på alternativen vi har listat i vår topplista erbjuder re:member flex rabatter via sitt partnerprogram, medan Norwegian kreditkort, MoreGolf Mastercard, Resurs World och Coop Mastercard alla erbjuder bonusprogram eller cashbacksystem.

Bonusnivån för kreditkort ligger vanligtvis på från 0,1 - 1 %, men det finns kort som erbjuder så mycket som 10 % i bonus vid specifika typer köp. Det gäller till exempel Norwegian.

Resekort

En annan förmån med kreditkort som man inte ska glömma är den kompletterande reseförsäkringen som vanligtvis ingår. Reseförsäkringen gäller om man har betalt större delen av resan med det aktuella kortet, ofta 50 eller 75 %. Med denna typen av försäkring kan man få ersättning vid bagageförsening, avbokning, olycksfall eller andra incidenter under resvägen.

Försäkringen via kreditkortet är inte ett fullt skydd under resan, utan är ett komplement till en hemförsäkring eller reseförsäkring.

Om utmärkelsen Bästa Kreditkortet 2024

Kreditkortlistan utser varje år det bästa kreditkortet i flera olika kategorier. Till årets tävling var 77 kreditkort nominerade fördelat på 5 olika kategorier av kort. Ett kort kan vara med i flera kategorier. I jämförelsen som gjorde av två ekonomer och en civilingenjör i finansiell matematik jämföres 46 olika datapunkter. Exempel på dessa datapunkter är räntefri betalningsperiod, årsavgifter, möjlighet till extrakort, effektiva räntan, kundnöjdhet och förmåner. Test och jämförelse för Bäst Kreditkort 2024 gjorde under perioden 2023-11-15 till 2023-12-15, med rådande räntesatser och villkor.

Detta är Kreditkortlistan.se

Kreditkortlistan.se, en ledande jämförelsesajt för kreditkort i Sverige, drivs av Enkla Media. Med en djup förståelse för konsumentbehov och en omfattande kunskap om kreditkortsmarknaden, strävar Kreditkortlistan.se efter att ständigt erbjuda de mest aktuella och användbara råden för sina användare.