Hög tid att söka kommunala sommarjobb

Det är hög tid att söka sommarjobb! Nu öppnar ansökan för de kommunala sommarjobben i de lesta av Sveriges kommuner för unga arbetssökande. Intresset för att sommarjobba är stort och det är viktigt att skicka in sin ansökan i tid – annars kan man stå utan jobb när sommarlovet närmar sig. Att sommarjobba ger unga chansen att få värdefull arbetslivserfarenhet samtidigt som de bidrar till sina lokalsamhällen.

Sommarjobben som erbjuds av kommunerna innefattar en mångfald av spännande möjligheter inom olika områden. Man kan till exempel få arbeta inom parkskötsel, vaktmästeri, biblioteksassistans, ungdomsverksamhet, vård och omsorg, och mycket mer. Genom att delta i kommunala sommarjobb får unga inte bara en möjlighet att tjäna extra pengar under sommarlovet, utan även möjligheten att utveckla värdefulla färdigheter och skapa viktiga nätverk för framtiden. Det är ett värdefullt första steg ut på arbetsmarknaden för många unga.

"För många unga är sommarjobbet en viktig milstolpe i deras yrkesliv. Det ger dem inte bara en inblick i arbetslivet utan också möjligheten att lära sig viktiga arbetsfärdigheter som kommunikation, samarbete och problemlösning," säger Fredrik Falkengren, en av grundarna bakom sajten Sommarjobb.me – en av Sveriges största webbplatser om sommarjobb. "Vi uppmanar alla unga att ta chansen att söka ett kommunalt sommarjobb och börja bygga upp sin arbetslivserfarenhet redan från en ung ålder."

"Det kan komma som en överraskning för många föräldrar att de flesta sommarjobb tillsätts redan i februari och mars. Därför försöker vi nå ut via press för att upplysa så många som möjligt fortsätter Fredrik Falkengren.

Många kommuner tar redan nu emot ansökningar för sommarjobb. De som är intresserade av att söka kan hitta mer information på Sommarjobb.me eller på sin hemkommuns hemsida. Vanligtvis erbjuds kommunala sommarjobb till ungdomar i grundskolan eller gymnasiet.

Ansökningstider för kommunala sommarjobb

Ansökningstiderna skiljer sig från kommun till kommun. Det hittar mer information om hur man ansöker och vilka typer av jobb som finns tillgänglig i respektive kommun på vår översikt av kommunala sommarjobb.

Borås: 12 februari – 3 mars

Örnsköldsvik: 1 mars – 31 mars

Östersund: 19 februari – 10 mars

Om Sommarjobb

Sommarjobb.me är ett ideelt projekt med syfte att hjälpa ungdomar hitta ett sommarjobb. Vi finns för ungdomar som har drivkraften att få en extra inkomst under sommaren men också för de er som vill utvecklas personligt och karriärmässigt.

Webbtjänsten har cirka 50 000 besökare i månaden.