Lägst bensinpris i Västeuropa - Sverige överraskar i ny kartläggning

I Bilresa.se:s senaste kartläggning av drivmedelspriser i 45 europeiska länder har Sverige seglat upp som det billigaste landet i Västeuropa att tanka bensin. Det är första gången sedan 2018, då vi började kartlägga drivmedelspriser, som det är en god idé att fylla upp tanken i Sverige inför en europeisk bilsemester.

Bilresa.se har nyligen genomfört en omfattande sammanställning av bensin- och dieselpriser i hela Europa, och resultaten visar att Sverige är det billigaste landet att tanka bensin i hela Västeuropa. Detta har aldrig tidigare hänt, då Sverige historiskt sett alltid varit ett av de dyraste länderna för bränsle.

Billigast att tanka bensin i Sverige

Enligt den senaste undersökningen, genomförd den 6 juni 2024 av Bilresa.se, ligger bensinpriset i Sverige på 17,98 kr per liter. Detta gör Sverige till det billigaste landet att tanka bensin i Västeuropa, vilket är anmärkningsvärt med tanke på att Sverige tidigare haft betydligt högre bränslepriser jämfört med sina europeiska grannar.

För att sätta detta i perspektiv kan vi titta på några andra länder i Europa:

• Danmark: 22,79 kr per liter bensin
  • Frankrike: 20,71 kr per liter bensin
  • Tyskland: 19,96 kr per liter bensin
  • Nederländerna: 23,69 kr per liter bensin

För svenska bilister som planerar en bilsemester i västra Europa denna sommar är det alltså en god idé att tanka bilen innan avfärd. Med de nuvarande priserna är det ekonomiskt fördelaktigt att fylla tanken i Sverige, något som tidigare varit otänkbart.

Om Bilresa.se

Bilresa.se drivs av en passion för resor, särskilt bilresor. Vår ambition är att vara en omfattande guide som hjälper dig att resa med din bil på ett tryggt, säkert och ekonomiskt sätt. Vi erkänner att det finns otaliga vackra och spännande bilrutter att utforska. Vår guide är utformad för att hjälpa dig att upptäcka de bästa och mest prisvärda vägarna till ditt önskade resmål, så att du kan njuta av din bilresa till fullo. Enkla Media äger Bilresa.se.