Så går det för svenska fackförbund – medlemsstatistik 2024

Medlemsantalen för de svenska fackförbunden är i stort sett relativt stabila, men det finns både stora vinnare och några förlorare. Totalt sett ökar medlemsförbunden i TCO, medan medlemsförbunden i Saco och LO uppvisar en minskning. Vi ger vår syn på varför.

Medlemssifforna för fackförbunden i TCO, Saco och LO ligger relativt stabilt visar en kartläggning som Fackförbund.nu genomfört. Fackförbund.nu har jämför medlemssiffrorna den sista december 2023 med samma period 2022 och dragit slutsatser. Totalt hade förbunden 3 340 042 medlemmar i december 2023, vilket kan jämföras med 3 329 534 medlemmar i december 2022. En ökning på 10 508 medlemmar.

Antal medlemmar i TCO ökar

TCO:s förbund växer totalt sett när Fackförbund.nu jämför förbundens yrkesverksamma medlemmar. Jämfört med 2022 har TCO fått 1,93 % fler medlemmar i sina förbund (vilket är 18 940 medlemmar). Fackförbunden som har vuxit mest sett till antal medlemmar är Unionen, som fått 16 565 nya medlemmar, följt av Vision, som fått 1 981 nya medlemmar. Den stora förloraren bland TCO-förbunden är Vårdförbundet som förlorat 1 152 medlemmar.

TCO 2023 2022 Förändring
Fackförbundet ST 65 637 65 713 -76
Finansförbundet 25 027 24 744 283
Forena 13 448 13 189 259
Försvarsförbundet 3 386 3 155 231
Journalistförbundet 9 872 9 909 -37
Scen & Film 6 715 6 591 124
Polisförbundet 21 257 20 458 799
SYMF 1 386 1 497 -111
TULL-KUST 1 960 1 895 65
Unionen 616 400 599 835 16 565
Vision 146 097 144 116 1 981
Vårdförbundet 89 803 90 955 -1 152
Antal yrkesverksamma medlemmar TCO 1 000 988 982 057 18 931

Siffrorna visar yrkesverksamma medlemmar i TCO-förbunden 31 december 2023 och 2022.

Saco tappar medlemmar totalt

Statistiken för december 2023 visar att Saco har minskat sitt totala medlemsantal med cirka 0,24 %. Det har dock skett stora förändringar internt bland Saco-förbunden. Under början av 2023 bildades Sveriges Lärare och Sveriges Skolledare, vilket gör att statistiken för dessa förbund kan vara lite missvisande.

Sveriges Lärare är en sammanslagning av Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund. Sveriges Skolledare är en sammanslagning av Lärarförbundet Skolledare och Sveriges skolledarförbund.

Övriga Saco-förbund som sett stora förändringar är Akavia, som fått 4 605 nya medlemmar, och Sveriges Ingenjörer, som fått 5 508 nya medlemmar.

SACO 2023 2022 Förändring
Sveriges Universitetslärare och forskare 22 414 22 193 221
Sveriges Veterinärförbund 3 349 3 383 -34
Totalt antal medlemmar SACO 955 720 958 037 -2 317

Siffrorna visar det totala medlemsantalet i Saco-förbunden 31 december 2023 och 2022.

**Siffran för 2022 visar det kombinerade antalet medlemmar i Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund

***Siffran för 2022 visar antal medlemmar i Sveriges skolledarförbund

LO minskar sitt medlemsantal

LO-förbunden ser en liknande utveckling som Saco. Totalt sett har LO-förbunden minskat med 0,44 %. Fackförbunden som står för det största medlemstappet är Byggnads, som förlorat 2 444 medlemmar, GS, som tappat 1 948 medlemmar, IF Metall, som tappat 1 791 medlemmar, och Handels, som tappat 1 705 medlemmar. Det LO-förbund som ökat mest är Kommunal som fått 3 641 nya medlemmar.

LO 2023 2022 Förändring
Byggnads 99 600 102 044 -2 444
Elektrikerna 22 782 22 261 521
Fastighets 26 268 26 818 -550
GS-Facket 41 906 43 854 -1 948
Handels 151 587 153 292 -1 705
Hotell- och Restaurangfacket 25 256 25 206 50
IF Metall 300 306 302 097 -1 791
Kummunal 506 550 502 909 3 641
Livs 24 985 25 491 -506
Musikerna 2 738 2 497 241
Målarna 12 695 13 040 -345
Pappers 17 093 17 284 -191
SEKO 96 949 97 826 -877
Transport 54 619 54 821 -202
Totalt antal medlemmar LO 1 383 334 1 389 440 -6 106

Siffrorna visar det totala medlemsantalet i LO-förbunden 31 december 2023 och 2022.

Kommentarer om statistiken

Fredrik Falkengren, grundare av Fackförbund.nu kommentar statistiken:

Om att osäkra tider ger fler medlemmar, men med små marginaler i hushållsekonomin ses alla kostnader över

"Med vår senaste sammanställning av medlemsstatistik för TCO, Saco och LO i åtanke, är det uppmuntrande att se en relativ stabilitet och tillväxt inom vissa områden, trots den ekonomiska osäkerheten. Detta år har varit utmanande för många hushåll, med inflation och stigande räntor som sätter press på ekonomin. Trots detta, ser vi att medlemskap i fackförbund fortsätter att vara en prioritet för många arbetstagare. Detta bekräftar det värde och den trygghet fackförbunden erbjuder i osäkra tider."

Om att fackförbund måste leverera mervärde till medlemmarna:

"Specifikt har fackförbund som Unionen och Vision visat på ett imponerande sätt hur viktigt det är att erbjuda mervärde till medlemmarna, utöver de traditionella rollerna. Genom att investera i utbildningsprogram och professionell utveckling, möter dessa förbund direkt de behov och önskemål som dagens arbetstagare har. Detta framåtblickande tillvägagångssätt är avgörande för att inte bara behålla utan också öka medlemsantalet, då det erbjuder konkreta fördelar som medlemmarna kan dra nytta av i sin karriärutveckling."

Om att fackförbund som växer har flyttat medlemsrekryteringen online

"Den digitala omställningen spelar en stor roll för rekrytering.  Fackförbund som huvudsakligen förlitar sig på traditionell medlemsrekrytering direkt på arbetsplatserna tenderar att underprestera jämfört med de som har anammat en digital strategi för värvning. Förbund som Elektrikerna, Unionen, Vision och Kommunal har framgångsrikt använt sig av digital marknadsföring för att nå en bredare publik. Deras förmåga att engagera potentiella medlemmar online är en nyckelfaktor till deras växande medlemsantal. Detta understryker en viktig trend där fackförbunden behöver finnas där de potentiella medlemmarna är, även i den digitala sfären, för att förbli relevanta och attraktiva."

AI får stor påverkan för tjänstemän - leder till ökning av medlemsantal i TCO:s fackförbund

"Många tjänstemän uppfattar risken med att AI kommer att leda till automatisering och därmed minskade jobbtillfällen, särskilt inom sektorer som bank, försäkring, kundservice, support, bokföring och lönehantering, där AI:s inverkan väntas bli betydande. Denna medvetenhet om AI:s potentiella påverkan gör att fler inser värdet av att vara medlem i ett fackförbund, särskilt under en period av turbulens och omfattande förändringar i arbetslivet."

Om Fackförbund.nu

Fackförbund.nu startades 2012 och är en av Sveriges största informationstjänster till allmänheten för fackförbund och a-kassor.

Vi bevakar arbetsmarknaden och fackörbund samt har en yrkesdatabas på mer än 8000 yrken där vi rekommenderar passande förbund.

Målet är att hjälpa besökare som vill gå med i facket att hitta rätt förbund för sin yrkeskategori och att och att informera om hur svenska fackförbund arbetar och vad det innebär att vara med i facket.