Så har Apples priser på iPhone 15 påverkats av den svaga svenska kronan

En svag krona, inflation och dyrare omkostnader har höjt priset på många varor och produkter på den svenska marknaden. Den 22 september 2023 lanserar Apple sin nya iPhone-serie med iPhone 15, iPhone 15 Plus, iPhone 15 Pro och iPhone 15 Pro Max. Hur har Apples svenska priser påverkats av det ekonomiska läget? Smartphones.se har jämfört priserna på iPhone 14 vid lansering med priserna på iPhone 15 vid lansering.

iPhone 15 kostar lika mycket som iPhone 14

Trots en svag krona och ekonomiska oroligheter i Sverige och omvärlden ligger Apples priser konstanta när Smartphones.se gör en prisjämförelse mellan iPhone 14 vid lansering och iPhone 15.

Följande prissättning presenterade Apple i sin svenska webbutik vid lanseringen av iPhone 14 respektive iPhone 15:

Pris på iPhone 14 vid lansering

• iPhone 14: 11 995 SEK
  • iPhone 14 Plus: 13 495 SEK
  • iPhone 14 Pro: 14 995 SEK
  • iPhone 14 Pro Max (128 GB): 16 495 SEK
  • iPhone 14 Pro Max (256GB): 17 995 SEK

Pris på iPhone 15 vid lansering

• iPhone 15: 11 995 SEK
  • iPhone 15 Plus:13 495 SEK
  • iPhone 15 Pro: 14 995 SEK
  • iPhone 15 Pro Max (256 GB): 17 995 SEK

Vi ser alltså ingen skillnad på grundpriset för iPhone 15, iPhone 15 Plus och iPhone 15 Pro. När vi tittar på iPhone 15 Pro Max kan man initialt tänka att den uppdaterade modellen har blivit 1 500 kronor dyrare. Apple har dock valt att erbjuda iPhone 15 Pro Max med ett lagringsutrymme på 256 GB i grundutförandet istället för 128 GB som var aktuellt för iPhone 14 Pro Max. När vi jämför iPhone 14 Pro Max med 256 GB lagringsutrymme med iPhone 15 Pro Max med 256 GB lagringsutrymme är prissättningen den samma - 17 995 kronor.

Operatörernas prisutveckling senaste året - iPhone med abonnemang

Smartphones.se har även valt att jämföra priserna hos operatörerna vid lanseringen av iPhone 14 jämfört med vid lanseringen av iPhone 15.

Även här ser vi ingen större skillnad på prissättningen 2022 jämfört med prissättningen 2023. Vi har tittat på de tre operatörerna Comviq, Halebop och Tre för att jämföra priset på iPhone 14 med 128 GB lagringsutrymme med priset på iPhone 15 med 128 GB lagringsutrymme under den första försäljningsveckan av telefonen. Prisuppgifterna är hämtade från operatörernas hemsidor. Alla priser gäller vid delbetalning av telefonen under 36 månader.

Comviq

• iPhone 14, 128 GB, abonnemang med 8 GB: 479 kr/mån
  • iPhone 15, 128 GB, abonnemang med 10 GB: 499 kr/mån

Halebop

• iPhone 14, 128 GB, abonnemang med 2 GB: 459 kr/mån
  • iPhone 15, 128 GB, abonnemang med 2 GB: 459 kr/mån

Tre

• iPhone 14, 128 GB, abonnemang med 5 GB: 469 kr/mån
  • iPhone 15, 128 GB, abonnemang med 5 GB: 469 kr/mån

Priserna är alltså snarlika, men vi ser en justering uppåt hos operatören Comviq. Priset för iPhone 15 är 20 kronor dyrare per månad jämfört med priset för iPhone 14. Det vi även kan se är att Comviq har höjt surfmängden på sitt minsta abonnemang från 8 GB till 10 GB vilket kan förklara prisökningen.

”Det är positivt att se att priserna på de nyaste iPhone-modellerna ligger i stort sett konstant efter ett så turbulent ekonomiskt år”, säger Fredrik Falkengren. ”Att vissa operatörer har valt att höja surfmängden på de minsta abonnemang är ett tecken på att operatörerna förstår vad kunderna i första hand är ute efter - mer surf till ett bra pris.”

Så gjorde vi undersökningen

Vi har tagit fram prisuppgifterna för telefonmodellerna och abonnemangen genom att titta på operatörernas hemsidor under lanseringsdagen för iPhone 14 i september 2022 och iPhone 15 i september 2023.

Priserna för direktbetalning av iPhone 14 och iPhone 15 är hämtade från Apples svenska webbutik.

Om Smartphones.se

Smartphones.se guidar dig till smartphone-marknaden. Vi recenserar alla smartphones som lanserar på den svenska marknaden för att hjälpa våra läsare att hitta den bästa telefonen för just deras behov.

Smartphones.se - den bästa sajten för att jämföra mobiltelefoner.