Stora löneskillnader för unga arbetstagare mellan svenska kommuner

Ungefär runt Sveriges sommar börjar de kommunala sommarjobben och för unga arbetstagare innebär det en möjlighet att tjäna egna pengar och skaffa värdefull arbetslivserfarenhet. Men en färsk jämförelse av timlönerna visar på betydande löneskillnader mellan olika kommuner, vilket väcker frågor om rättvisa och jämlikhet.

För exempelvis en 19-åring i Malmö ligger timlönen på 75 kr, medan motsvarande arbetstagare i Norrköping kan förvänta sig hela 122,50 kr per timme. Det innebär en enorm skillnad på 47,50 kr, vilket motsvarar en procentuell skillnad på omkring 63,3%.

Även för 16-åringar finns det avsevärda löneskillnader. En ungdom i Lund får en timlön på 69 kr, medan en jämnårig i Stockholm kan räkna med hela 90 kr per timme. Det innebär en skillnad på 21 kr eller cirka 30,4% i procentuell skillnad.

Dessa exempel belyser de ojämlikheter som finns mellan svenska kommuner när det kommer till ersättning för unga arbetstagare. Diskussionen om likvärdiga möjligheter och jämlikhet för unga bör sättas högst upp på agendan för att skapa en rättvis arbetsmarknad.

"Det är av yttersta vikt att belysa de stora löneskillnaderna för unga arbetstagare mellan svenska kommuner. Dessa skillnader riskerar att cementera och förstärka ojämlikheter redan från unga år. Det handlar inte bara om ekonomiskt värde, utan om principen att alla unga borde ha samma möjlighet till likvärdig ersättning för sitt arbete oavsett var i landet de befinner sig. Genom att uppmärksamma dessa orättvisor kan vi öka medvetenheten och driva förändring. Vi behöver arbeta för en rättvis arbetsmarknad där unga ges likvärdiga möjligheter att utveckla sin ekonomiska självständighet och få en rättvis start på arbetslivet. Detta är en fråga som berör hela samhället och kräver en aktiv dialog och insatser från alla berörda parter." - Fredrik Falkengren, talesperson för Sommarjobb.me.

Här följer några exempel på löner för de kommunala sommarjobb:

- 16 år: 90 kr/h

- 16 år: 69 kr/h
  - 17 år: 74 kr/h
  - 19 år: 94 kr/h
  - Semesterersättning med 12 % tillkommer.

Norrköping

- 16 - 18 år: 73,50 kr/h
  - 19 år: 122,50 kr/h

Västerås

- Timlön: 86 kr/h
  - Semesterersättning på 12 % tillkommer.

För mer information om de kommunala sommarjobben kontakta oss gärna.

Om Sommarjobb.me

Sommarjobb.me är ett ideelt projekt med syfte att hjälpa ungdomar hitta ett sommarjobb. Vi finns för dig som har drivkraften att få en extra inkomst under sommaren men också för alla er som vill utvecklas personligt och karriärmässigt.

Sajten har uppemot 100 000 besökare i månaden.