Uppmaning att använda SAS EuroBonus-poäng

Använd upp Dina SAS EuroBonus-poäng snarast.

I kölvattnet av Air France-KLM:s övertagande som ny storägare i SAS, står det klart att vi står inför en tidsperiod av betydande förändringar. Med SAS:s historiska övergång från Star Alliance till SkyTeam, en allians där Air France-KLM redan är en aktiv medlem, uppstår både osäkerhet och möjligheter. Denna viktiga förändring, som förväntas vara genomförd innan sommaren 2024, innebär att nu är det dags att agera för alla EuroBonus-medlemmar.

Trots att SAS EuroBonus för närvarande förblir oförändrat, är det oundvikligt att programmet kommer att genomgå förändringar efter övergången. På Kreditkortlistan.se ser vi en ökad oro bland våra användare och vi uppmanar därför alla EuroBonus-medlemmar att använda upp sina poäng omgående. Att agera nu minimerar risken för att dina hårt intjänade poäng förlorar sitt värde.

Så kan flytten påverka Eurobonus

För SAS trognaste kunder, de som samlar Eurobonus-poäng, kan flytten innebära en stor förändring. När SAS lämnar Star Alliance för SkyTeam kommer flygbolagets bonusprogram att förändras - hur och när detta kommer att ske är än inte säkert. Mycket talar dock för att flytten kommer att genomföras innan kommande sommar.

Star Alliance, som SAS var med och grundade, är idag den största flygalliansen i världen. SkyTeam, som Air France-KLM är en del av, är i dagsläget en av de minsta flygallianserna. För SAS bonusmedlemmar kommer alltså flytten att innebära en stor förändring, men hur den faktiskt kommer att se ut har SAS inte meddelat sina kunder ännu.

Så fungerar Eurobonus

Idag kan man samla Eurobonuspoäng när man flyger med SAS eller handlar via någon av deras samarbetspartners. Man kan även tjäna bonus om man har ett Eurobonus-kreditkort från Mastercard eller AmericanExpress. Då kan man samla poäng varje gång man handlar med kortet.

Ju fler poäng man tjänar desto högre upp på Eurobonus-poängtrappa klättrar man. Om man har en högre medlemsnivå får man fler och mer exklusiva medlemsförmåner. Det kan till exempel handla om bättre service på flygplatsen, förtur i köer och fri tillgång till SAS flygplatslounger.

Poängen man tjänar kan man använda för att köpa nya flygbiljetter (via både SAS och andra flygbolag inom Star Alliance), uppgradera flygbiljetter man redan har köpt, komma in i flygplatslounger eller byta mot utvalda produkter i Eurobonus Shop.

Bonuspoängen kan minska i värde

- Med övergången till en mindre flygallians finns det en överhängande risk att värdet på redan intjänade EuroBonus-poäng kommer att minska varnar Fredrik Falkengren från Kreditkortlistan.se.

– Vi får otroligt mycket frågor just nu om bonusprogrammet, och det är tydligt att från bonusjägare var detta bytet av flygallians det man hoppades på minst. De flesta hoppades in i det sista att Lufthansa skulle ta över som ägare. Jag bedömmer risken för devalvering av värdet av poängen som mycket stor när man flyttar över och har själv precis använt upp mina sista 120 000 poäng.

– Flytten förväntas vara klar innan nästa sommar, så vi vill uppmunta Eurobonus-medlemmar att använda upp sina poäng innan dess - för att vara på den säkra sidan. Vi vet ju hur bonussystemet är nu, men inte hur det kommer att se ut sen.

Så använder du din Eurobonus

Intjänade Eurobonus-poäng kan du använda när du köper flygbiljetter, bokar hotellnätter, bokar en hyrbil, för loungebesök eller andra förmåner i samband med din semester.

För att använda dina Eurobonus-poäng loggar du in på ditt Eurobonus-konto på SAS hemsida. Där ser du hur många poäng du har och hur du kan använda dem. För flygbiljetter kan man boka SAS Eurobonusresor för ett fast poängpris, betala valfria flygresor med poäng eller kombinera bonuspoäng med kontantbetalning.

Flygbiljetter kan bokas från SAS, men även från andra flygbolag inom Star Alliance.

Oavsett om du har många eller få poäng så har vi publicerat våra bästa 10 tips om hur du använder upp dina Eurobonuspoäng. Vi går också igenom hur du får bäst och sämst värde för dina poäng.

Detta är Kreditkortlistan.se

Kreditkortlistan.se, en ledande jämförelsesajt för kreditkort i Sverige, drivs av Enkla Media. Med en djup förståelse för konsumentbehov och en omfattande kunskap om kreditkortsmarknaden, strävar Kreditkortlistan.se efter att ständigt erbjuda de mest aktuella och användbara råden för sina användare.