Förvärvar majoritetsandel i Shogun Group

Enlabs har förvärvat 66,5% ägande i Shogun Group (”Shogun”) en Maltesisk online operatör som för närvarande verkar via extern plattform på Maltesisk spellicens. Enlabs kommer migrera verksamheten till egen plattform och verka under egna licenser, addera Enlabs sportsbook BetX och tillhandahålla full support i syfte att skyndsamt skapa tillväxt i verksamheten.

Förvärvet av Shogun, som just lämnat sitt ”start-up stadie” görs genom att Enlabs nu förvärvat 66,5% av Shogun från en grupp av investerare för 664 tusen euro, vilket betalning sker genom utfärdande av 229 995 nya aktier i Enlabs. Resterande ägarandel 33,5% av Shogun, innehavs av bolagets grundare.

Enlabs har vidare påtagit sig att investera en (1) miljon euro i Shogun. Enlabs har dessutom en option att i januari 2023 förvärva den utstående andelen om 33,5% i Shogun, för ett belopp om fem gånger bolagets nettovinst.

“Samarbetet med Enlabs och att vi nu blir en del av Enlabs organisation, säkerställer våra möjligheter att accelerera vår affärstillväxt, och utöver detta ser vi möjligheter till nya möjligheter via Enlabs. Detta är ett stort steg för oss, och vi ser med tillförsikt framtiden an för Shogun”, säger Eric Holmberg, medgrundare Shogun Group.

“Vår investering i Shogun Group blir ett utmärkt komplement till våra övriga verksamheter och kommer att öka etableringshastigheten till nya marknader. Vi får nu nya varumärken och ett kompetent säljteam med erfarenhet från globala marknader. Vi kommer få ett bra test för vår teknik och därmed möjligheten att än mer skyndsamt kunna utveckla densamma. Enlabs tar ett steg framåt i syfte att bli en mer global online operatör” säger George Ustinov, VD för Enlabs.

Adam Jonsson, CFO

adam.jonsson@enlabs.com / +46 73 8200058

ENLABS står för Entertainment Laboratories. Enlabs är ett bolag som skapar underhållning genom nytänkande inom gaming. Bolagsgruppen har kontor i Tallinn, Riga, Vilnius, Malta, Marbella, Minsk och Stockholm. De operativa dotterbolagen innehar nationella licenser och tillstånd för sina verksamheter och koncernen sysselsätter omkring 225 anställda. Enlabs AB (NLAB) är listat på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser: Certifiedadviser@redeye.se, +46 (0)8 121 576 90.

Mer information finns tillgänglig via enlabs.com