Genomfört migrering av Optibet Lettland

Enlabs har framgångsrikt migrerat all verksamhet på Enlabs viktigaste varumärke Optibet.lv till sin nya spelplattform (NPL).

NPL skapar betydande produktförbättringar och en förstklassig användarupplevelse, samt betydande driftseffektivitet. NPL erbjuder kunder en snabbare och mycket stabil spelupplevelse samtidigt som den tillhandahåller verktyg för dynamisk rapportering och spelarhantering i realtid. NPL har en modern teknisk arkitektur byggd för att stödja en skalbar verksamhet med obegränsat antal varumärken, språk, och valutor och medger därför möjlighet till en obegränsad geografisk expansion.

Enlabs varumärke i Estland, Optibet.ee, är nu den enda kvarvarande verksamheten på Enlabs gamla spelplattform. Slutlig migrering av Optibet.ee beräknas ske under november månad innevarande år. Enlabs blir då ett bolag med en enda teknikplattform som resulterar i kortare ’time-to-market’ för varje ny produkt- och innehållslansering, för nya varumärkeslanseringar och vid lanseringar på nya marknader. Att ha all verksamhet på en plattform medför en mer effektiv organisation, skapar betydligt högre effektivitetsnivå och medför betydande kostnadsbesparingar.

Davit Khatiashvili, CTO, säger ”Vi startade utvecklingen av den nya spelplattformen under 2017 och nu har vi slutfört vår hittills största migrering. Med tanke på varumärkets historia och storlek på spelardatabasen utfördes hela migreringsprocessen under en kort tid natten mellan söndag till måndag då Optibet.lv var stängt. Alla andra Enlabs spelsiter var fullt operativa. Effektiviteten i hur teamet genomförde detta utmanande projekt är imponerande! Jag är väldigt glad och stolt över att arbeta med sådana professionella och lojala medarbetare!”

”Enlabs levererade sitt löfte till alla kunder i Lettland - Optibet är nu kraftigt förbättrat, snabbare och ännu mer underhållande. Migrationen genomfördes på ett professionellt och kontrollerat sätt. Sammantaget en strålande insats av vårt tekniska team med starkt stöd från hela organisationen! Det vi nu genomfört utgör en viktig milstolpe i Enlabs utveckling. Vi har full kontroll över vår framtid med modern och beprövad teknik som ryggrad för snart hela vår verksamhet.” kommenterar George Ustinov, VD.

Adam Jonsson, CFO

adam.jonsson@enlabs.com / +46 73 8200058

ENLABS står för Entertainment Laboratories. Enlabs är ett bolag som skapar underhållning genom nytänkande inom gaming. Bolagsgruppen har kontor i Tallinn, Riga, Vilnius, Malta, Marbella, Minsk och Stockholm. De operativa dotterbolagen innehar nationella licenser och tillstånd för sina verksamheter och koncernen sysselsätter omkring 225 anställda. Enlabs AB (NLAB) är listat på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser: Certifiedadviser@redeye.se, +46 (0)8 121 576 90.

Mer information finns tillgänglig via enlabs.com