Bolagsstämma i Enlight Interactive AB (publ)

Bolagsstämma i Enlight Interactive AB (publ) Enlight Interactive AB (publ) har idag hållit ordinarie bolagsstämma på Sollentuna Mässan i Sollentuna. Vid bolagsstämma i Enlight Interactive AB den 8 november 2000 beslutade stämman att ändra bolagets firma till Enlight AB. Stämman beslutade vidare att inte lämna utdelning till aktieägarna för det gångna verksamhetsåret samt att fastställa resultat- och balansräkningarna och balansera förlusten mot överkursfonden. Stämman beslutade även om ansvarsfrihet för styrelse och verkställande direktör för verksamhetsåret 1999/2000. Vid bolagsstämman beslutades vidare att till ordinarie styrelseledamöter i Enlight Interactive AB omvälja Jonas Ryberg, Pelle Tornell och Johan Roos. Bolagsstämman beslutade om nyval till styrelsen av Gert Schyborger och Urban Doverholt. Vid det påföljande styrelsesammanträdet valdes Gert Schyborger till styrelseordförande. Arvodet till styrelsen fastställdes till maximalt 325 000 kronor för året. Gert Schyborger ingår idag i SAAB AB's koncernledning och har tidigare varit VD i flera internationella IT-bolag som Philips, CelsiusTech, Ericsson, Nokia och Unisys. Gert Schyborger är också styrelseordförande i de börsnoterade bolagen MSC och Cybercom samt ledamot i styrelsen för Nexus. Urban Doverholt är sedan juni 2000 VD för Enlight Interactive AB. Bolagsstämman beslutade också att Enlight Interactive skall emittera skuldebrev med avskiljbara optionsrätter till nyteckning för överlåtelse till anställda i Enlight och dess dotterbolag samt till nyvalda styrelseledamöter. Antalet optionsrätter skall uppgå till maximalt 245 000 stycken som var och en ger rätt att teckna en (1) aktie av serie B i Enlight om nominellt (1) kr. Den totala ökningen av bolagets aktiekapital kommer vid fullt utnyttjande av samtliga 245 000 optionsrätter att bli 245 000 kr, vilket motsvarar en utspädning med ca 3,2 % av aktiekapitalet och cirka 0,8 % av röstetalet. www.enlight-interactive.com För ytterligare information kontakta: Urban Doverholt, VD Enlight Interactive, 08-597 961 50, urban.doverholt@enlight-interactive.com Enlight Interactive i korthet Enlight Interactive är Nordens mest kompletta företagsgrupp inom e- learning. Affärsidén är att förenkla och förkuliga din personliga och professionella utveckling. Bolaget var det första som börsnoterades i Europa inom den snabbväxande marknaden för interaktivt lärande. Koncernen är Europas ledande bolag inom webbaserad test och certifiering, har ett komplett affärssystem för lärande och är störst i Norden på e- learning för hem och skola. Koncernens verksamhet bedrivs i dotterbolagen TestStation, Infinity Learning, Eld Interaktiv, iLearn och Levande Böcker, samt bolagen IQ Pan Interactive. Enlight Interactive har idag 208 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland och England. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/08/20001108BIT01170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/08/20001108BIT01170/bit0002.pdf