Enlight Interactive får möjlighet att nå 289 svenska kommuner

Report this content

Enlight Interactive får möjlighet att nå 289 svenska kommuner Avtal ger 400 000 användare tillgång till Infinity LMS Enlight Interactives dotterbolag, Infinity Learning Systems, tecknar ett avtal med Centrinity (tidigare FC Sweden) om att leverera Enlight Interactives affärssystem Infinity LMS (Learning Management System) som komplement till produkten FirstClass. FC Sweden har sålt ca 400 000 licenser för FirstClass till den offentliga sektorn i Sverige med fokus på skolor och kommuner. Det totala antalet FirstClass användare i Sverige är ca 800 000. Initialt kommer Infinity LMS att installeras hos Centrinity och erbjudas tillsammans med FirstClass till såväl befintliga användare som nya kunder via en ASP lösning. Avtalet ger en årlig potentiell intäkt om ca 2 miljoner kronor. Centrinity är ett helägt dotterbolag till Centrinity Inc, Kanada, noterad på Torontobörsen. Bolagets affärsidé är att med hjälp av den egna produkten FirstClass skapa användarvänliga virtuella mötesplatser för t ex distansundervisning, arbetsrum och konferenser - som komplement till ett mer traditionellt arbetssätt. Som en vidareutveckling av produkten FirstClass inleds nu ett samarbete mellan Centrinity och Enlight Interactive där affärssystemet Infinity LMS kompletterar FirstClass genom att tillföra funktionalitet för distribution och uppföljning av utbildning. Om 20 procent av FirstClass användarna uppgraderar till Infinity LMS ger detta Enlight en årlig potentiell intäkt om ca 2 miljoner kronor. - Efter en lång utvärdering om vem vi ska samarbeta med som leverantör av nästa generations system har vi valt Enlight Interactive, säger Bengt Olsen vVD på Centrinity. Vi är mycket nöjda med Infinity LMS och känner att vi valt den leverantör som erbjuder den funktionalitet och prestanda som vi sökt. Affärssystemet Infinity LMS är en komplett applikationsplattform som hanterar lärandeprocessen i företag och organisationer. Den är helt öppen för alla typer av lärandeinnehåll såsom kurser, utbildningar och tester. Det som gör systemet unikt och särskiljer det från traditionella lärande plattformar är de applikationsmoduler som stödjer relaterade verksamhetsprocesser som bl.a. kompetensutveckling, kärriärplanering, miljöcertifiering och förändringsledning. - För oss är detta en viktig order, säger Urban Doverholt, VD på Enlight Interactive. Centrinity är en pionjär inom området med mer än 10 års erfarenhet. Att de väljer Infinity LMS är självklart ytterst hedrande. Dessutom ger det oss möjligheten att nå ut till alla licensierade utbildningsanvändare av FirstClass i världen. www.enlight-interactive.com För ytterligare information kontakta: Urban Doverholt, VD Enlight Interactive, 08-597 961 01, urban.doverholt@enlight-interactive.com Bengt Olsen, vVD Centrinity, 018-100 100, bengt.olsen@fcsweden.se Enlight Interactive i korthet Enlight Interactive är Nordens mest kompletta företagsgrupp inom e-learning. Affärsidén är att förenkla och förkuliga din personliga och professionella utveckling. Bolaget var det första som börsnoterades i Europa inom den snabbväxande marknaden för interaktivt lärande. Koncernen är Europas ledande bolag inom webbaserad test och certifiering, har ett komplett affärssystem för lärande och är störst i Norden på e-learning för hem och skola. Koncernens verksamhet bedrivs i dotterbolagen TestStation, Infinity Learning, Eld Interaktiv, iLearn och Levande Böcker, samt bolagen IQ Pan interactive och Ingo.se. Enlight Interactive har idag 171 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland och England. Infinity Learning Systems i korthet Infinity Learning är Nordens ledande leverantör av webbaserade LMS (Learning Management Systems). Infinity Learning har som affärsidé att ge organisationer snabbhet och flexibilitet genom webbaserat stöd för processer och lärande individer. Lösningarna ger företag ökad snabbhet att agera och åstadkomma nödvändiga förändringar genom att fokusera och stödja lärandet i organisationen. Bland produkterna finns lösningar för att stödja learning management, knowledge management, training management, career management, competence management, change management och communication management. Färdiga lösningar finns också för att stödja kvalitetsledning med ISO9000 och miljöledning med ISO14001. Infinity Learning är ett dotterbolag till börsnoterade Enlight Interactive, Nordens största aktör inom interaktivt lärande. Enlight Interactives webbsystem för lärande finns idag hos över 400 kunder, exempelvis Telia, Fuji Film, Scandic Hotels och Office-kedjan. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/18/20000918BIT01080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/18/20000918BIT01080/bit0002.pdf