Enlight Interactive ger e-learning i hemmen en ny dimension

Report this content

Enlight Interactive ger e-learning i hemmen en ny dimension Tredimensionellt spel gör e-learning för barn ännu mer underhållande Enlight Interactives dotterbolag Levande Böcker introducerar, i samarbete med UDS, ett nytt spel i kombinerad två- och tredimensionell miljö som gör e-learning för barn till en verkligare och roligare upplevelse. Det nyutvecklade spelet, "Bygg flygplan med Mulle Meck" är en vidareutveckling av de framgångsrika spelen "Bygg båtar med Mulle Meck" och "Bygg bilar med Mulle Meck". De tidigare spelen i Mulle Meck-serien har tillsammans sålts i över 100 000 exemplar och det nya spelet förväntas nå ännu större genomslagskraft. Enlight Interactives lärande spel distribueras internationellt och är en del av koncernens totala e-learning utbud. Tidigare spel i Mulle Meck- serien har framgångsrikt exporterats till de övriga nordiska länderna. I det nya spelet återfinns fler karaktärer, fler uppdrag och fler olika miljöer än i tidigare spel. - Vår affärsidé är att förenkla och förkuliga din personliga och professionella utveckling. Det genomsyrar alla koncernens tjänster och produkter, till såväl hem och skolmarknaden som företagsmarknaden, säger Urban Doverholt, VD på Enlight Interactive. Med det nya spelet vill vi föra in en ny dimension i det interaktiva lärandet för barn och förväntar oss väcka ett ännu större intresse för våra produkter. Den metodik som utvecklas inom Levande Böcker återanvänds inom koncernens övriga e- learning verksamheter. Det nya lärande spelet har utvecklats i samarbete med UDS, en av de stora aktörerna i norden inom interaktiv spelutveckling. Programmet är skapat i samarbete med barnboksförfattaren George Johansson och illustratören Jens Ahlbom. Metoden för lärande i Mulle Meck-serien bygger på en konstruktivistisk pedagogik. Det handlar om att barnen själv bygger sin kunskap genom att experimentera och prova sig fram. Det nyskapande i metoden som Levande Böcker utvecklat är att experimenterandet sker i form av spännande äventyr som utspelar sig i Mulle Mecks värld. Bygg flygplan med Mulle Meck kombinerar CD rom och Internet och är en så kallad Internethybrid. Användarna kan hämta nya flygplansdelar och nya aktiviteter till spelet via Internet och på så vis skapa allt mer fantastiska farkoster. - Med Bygg flygplan med Mulle Meck ger vi användaren en verkligare upplevelse som kan få fler att intressera sig för den här formen av interaktivt lärande, säger Theréz Randquist, VD på Levande Böcker. Användarna får möjlighet att lära samtidigt som de leker och kan i 3D- miljö plocka ut olika delar och sätta ihop sin egen flygmaskin som de sedan provflyger. Levande Böckers tidigare spel i Mulle Meck-serien har varit stora försäljningsframgångar och har tilldelats en rad utmärkelser. Den första i serien, Bygg bilar med Mulle Meck belönades med "Multimedia Gallery 1997 - People's Choice Award", i kategorin Consumer Games och fick dessutom ett av Europas prestigefyllda pris gällande multimediaproduktion, Macromedia People's Choice Award 1998. Bygg båtar med Mulle Meck såldes enbart under 1999 i en upplaga på 17 000. Spelet samlanseras med Logitec och de första 10 000 spelen levereras tillsammans med en joystick. Unique Development Studios (UDS) är en utvecklare inom interaktiv underhållning med bas i Norrköping. Företaget grundades 1993 och har 50 anställda. www.enlight-interactive.com För ytterligare information kontakta: Urban Doverholt, VD Enlight Interactive, 08-597 961 50, urban.doverholt@enlight-interactive.com Theréz Randquist, VD Levande Böcker, 08-597 960 00, therez.randquist@levande.se Enlight Interactive i korthet Enlight Interactive är Nordens mest kompletta företagsgrupp inom e- learning. Affärsidén är att förenkla och förkuliga din personliga och professionella utveckling. Bolaget var det första som börsnoterades i Europa inom den snabbväxande marknaden för interaktivt lärande. Koncernen är Europas ledande bolag inom webbaserad test och certifiering, har ett komplett affärssystem för lärande och är störst i Norden på e-learning för hem och skola. Koncernens verksamhet bedrivs i dotterbolagen TestStation, Infinity Learning, Eld Interaktiv, iLearn och Levande Böcker, samt bolagen IQ Pan interactive och Ingo.se. Enlight Interactive har idag 171 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland och England. Levande Böcker i korthet Levande Böcker är Nordens ledande förlag inom interaktiva kunskapsprogram. Förlaget är verksamt inom utveckling, förläggande och marknadsföring av roligt, interaktivt lärande för hela familjen. Inom segmentet kunskapsprogram för barn är Levande Böckers marknadsandel 65 procent (1999). Några av Levande Böckers mest kända program är den egenutvecklade Krakels ABC-serien och Mulle Meck-serien samt programserierna Lek&Lär och Flygande Start. Levande Böckers främsta målgrupp är barn och vuxna i hem- och skolmiljö. Försäljningen sker via butiker, Internet och skolåterförsäljare. Företaget startades 1994 och har idag cirka 45 anställda i Sverige, Norge, Danmark och Finland. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/27/20000927BIT00560/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/27/20000927BIT00560/bit0002.pdf